Koronavirus: Kako se pandemija održava na modu?

4 MINUTES READ

Mnogobrojne svjetske modne marke u doba pandemije počele su proizvoditi ono što je najkorisnije – maske i zaštitnu odjeću

Maska za usta i nos, štit za lice, posebna zaštitna odjeća za izlazak iz kuće ili pak stilizirani gornji dio oprave za hitne video sastanke iz dnevnog boravka – najtraženiji su modni artikli, a njihovi dizajneri i modne kuće koje ih proizvode brzo se prilagođavaju uvjetima djelovanja u doba pandemije COVID – 19. No nisu se svi odmah najbolje snašli. Prva reakcija protagonista modne industrije bio je šok: sve je odjednom stalo.

Modni noviteti na čekanju

Nove kolekcije muške i ženske odjeće uglavnom su ostale u skladištima, a ako su i stigle u dućane diljem svijeta, nije ih imao tko kupovati jer kupci su slušali stroge upute zdravstvenih stožera i ostali doma. U tom socijalno relaksiranom okruženju, ali u pojačanom strahu od zaraze i ekonomske krize, dotjerivanje i modni noviteti ne kotiraju baš dobro.

Koronavirus Hugo Boss Maske 00
Hugo Boss šiva maske u pogonu u Metzingenu

Globalno modno tržište u prvom tromjesečju u odnosu na prošlu godinu bilježi pad od 40 posto, čak mu je i online prodaja pala za više od 20 posto, luksuzne robne kuće i digitalne platforme na kojima se prodaju dizajnerske kolekcije otkazivale su narudžbe, jer odnos prema dominantnoj shopping kulturi preko noći se promijenio.

Ralph Lauren, Giorgio Armani i Michael Kors samo su neki od dizajnera koji su za borbu protiv koronavirusa uplatili milijunske iznose dolara i eura, a neke su modne kuće otišle i korak dalje. Počele su proizvoditi ono što je u pandemiji stanovništvu najkorisnije – maske i zaštitnu odjeću. Tako tvrtka Hugo Boss staračkim domovima i vatrogasnim postajama u Njemačkoj daruje maske koje šivaju u supermodernoj tvornici u Metzingenu, a brzo su izradili i prototip za zaštitnu odjeću namijenjenu zdravstvenim ustanovama.

‘Ne trebaju nam gomile odjeće, nema potrebe za 24 kolekcije godišnje, treba nam nekoliko kvalitetnih komada – kao što se radilo nekada’, smatra slovenska dizajnerica Mateja Benedetti

Canada Goose, poznata po sportskim jaknama, nakon prvotnog zatvaranja devet domaćih pogona, pozvala je na posao svojih 900 radnika da izrađuju opremu za osobnu zaštitu medicinskog osoblja. Najmoćnija grupacija LVMH svoje modne pogone diljem svijeta prenamijenila je u šivaone desetaka tisuća maski za lice, dok u pariškom atelijeru izrađuju zaštitne uniforme za medicinsko osoblje šest gradskih bolnica najviše izloženih virusu korone. Adidas – kompanija za proizvodnju sportske obuće i odjeće, u suradnji s Carbonom tjedno printa oko 50 000 3D vizira za lice od elastomeričnog poliuretana otpornog na znoj i suze, namijenjenog za višekratnu upotrebu djelatnicima koji su satima izloženi opasnosti od zaraze.

Moda za virtualne sastanke

Modna kuća Varteks među prvima je u Hrvatskoj počela šivati pamučne maske za višekratnu upotrebu. Sedamdesetak tisuća darovali su Civilnoj zaštiti i djelatnicima Ministarstvima obrane i unutrašnjih poslova. Prodaju ih i putem svog web shopa po simboličnih 9,45 kn, dok one dezenirane dvoslojne koštaju 33,20 kn. Radnici splitskog DES – a također su za javne ustanove sašili desetke tisuća jednoslojnih pamučnih maski koje se mogu iskuhavati, a dizajnirala ih je Anamarija Asanović. Takve maske ne štite od virusa, no kako prekrivaju nos i usta dobra su zaštita za sluznicu, sprečavaju direktan dodir lica i svojevrsna su psihološka barijera.

Xenia Design Homework linija

Koronavirus Xenia Design Home Kolekcija 06
Kreacije Xenia Designa za virtualne sastanke

”Da bi nas štitila od virusa maska bi trebala biti izrađena od antibakterijskog i antivirusnog materijala, a razvijanje takvog proizvodnog programa kod nas bi trajalo barem mjesec dana “ – kaže Ksenija Vrbanić, najuspješnija domaća dizajnerica čija modna kuća XD iz Čakovca, u doba pandemije radi tek s trećinom kapaciteta. Na zahtjev dućana iz Švedske i Austrije koji prodaju njezine kreacije, sašila je zaštitne maske i bandane od pamuka i popelina. No ponosnija je na ‘Homework’ liniju, koja, kaže, spašava svaki virtualni sastanak.

‘Virtualni susreti postali su naša svakodnevica. Svi smo se stilski malo opustili radeći od kuće, s kolegama i poslovnim partnerima komuniciramo putem različitih platformi, a svaka žena zna da dobar izgled i odjeća podižu samopouzdanje. Zato smo dizajnirali dvanaest modela od različitih materijala za brzinsku transformaciju gornjeg dijela tijela, vidljivog na virtualnom sastanku’ – kaže dizajnerica koja ovu liniju prodaje putem online dućana, a zaposlenice XD dizajn centra – radeći od kuće – njezine su manekenke. Ksenija Vrbanić uvjerena je da će modna scena dugo osjećati posljedice korona virusa te da će ekonomska kriza redefinirati i proizvodni program.

Održivi razvoj

Promjene su neminovne, smatra i slovenska dizajnerica Mateja Benedetti, velika ambasadorica održivog razvoja, čija je kolekcija “Benedetti Life’ izrađena od ekološki razgradivih tkanina, a najbolje je prihvaćena u Italiji, Francuskoj i Španjolskoj – europskim zemljama najviše pogođenim virusom.

Korona Virus Mateja Benedetti I Jan Oblak 02
Slovenska dizajnerica Mateja Benedetti i nogometaš Atletico Madrida Jan Oblak

‘Pandemija koronavirusa snažna je poruka čovječanstvu, pokazuje nam koliko smo ranjivi i odvojeni od zakona prirode. Sve industrije, posebno modna, pred velikim su izazovom u kojem smjeru krenuti dalje. Sada treba inzistirati na održivom razvoju u modnoj industriji i dosljedno ga provoditi. Uostalom, ljudi kod kuće sami šivaju maske od starih materijala, shvatili su da osnovne potrebe mogu biti – male. To i je smisao modne održivosti: ne trebaju nam gomile odjeće, nema potrebe za 24 kolekcije godišnje, treba nam nekoliko kvalitetnih komada – kao što se radilo nekada’ – govori dizajnerica koja je kolekciju pamučnih majica dizajnirala u suradnji s Janom Oblakom, nogometnom zvijezdom Atletico Madrida i jednim od najboljih golmana svijeta. Kada se zaraza stabilizira, namjeravaju razviti dodatne proizvode kojima će promovirati održivi razvoj modne industrije i odgovorno ponašanje njezinih protagonista.

Tekst Dubravka Tomeković Aralica

Fotografije Lamborghini, Hugo Boss, XD Design, Benedetti Life

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija Električni izvanbrodski motori Torqeedo Jahting

Električni izvanbrodski motori: Tiho i čisto

I dok tržište jahti bilježi velik porast implementacije hibridnih i električnih sustava kao dio pogona, na području unutrašnjih i izvanbrodskih motora odvija se prava mala …

Luksuz

Bertrand Piccard: Utjecajan glas

Istraživač, psihijatar i ambasador čiste tehnologije – Bertrand Piccard spaja inovacije i avanturu kako bi riješio velike izazove našeg vremena. Upisao se u povijest postavivši …

This is photo of a bay, eco crusing Jahting

Ekološka plovidba na Jadranu: Ostavimo minimalan trag

More prekriva više od 70 posto površine Zemlje, svačiji trud se računa, a iako se čini nebitno, i mi možemo barem malo pomoći našem ‘Plavom …

Ovo je fotografija Lidije Lijić Vulić Intervjui

Lidija Lijić Vulić: Posvećenost moru kao stil života

Višestruka svjetska i europska prvakinja u ronjenju, alpinistica, letačica jedrilicom i direktorica hrvatskog ogranka organizacije Sea Shepherd Lidija Lijić Vulić govori zašto je svoje adrenalinske …

Ovo je fotografija Yanmar testiranog broda Jahting

Yanmar nautički sustav pogonskih ćelija

Kuća Yanmar Holdings Co., Ltd. i njihova podružnica Yanmar Power Technology Co., Ltd. izveli su demonstracijski test za nautički sustav pogonskih ćelija. Međunarodna pomorska organizacija …

Ovo je fotografija ronioc pod morem Hrvatska

Kakve će snimke Blucy isporučiti s prve istraživačke misije?

Na konferenciji ‘Inovativna rješenja za održivost Jadranskog mora’ predstavljen je autonomni podvodni dron Blucy koji će u prvo istraživanje krenuti sredinom svibnja u Splitu Sudeći …

Ovo je fotografija Tanya Houppermans, krokodil Umjetnost

Ocean Photography Awards: Priroda je najvještiji umjetnik

Ocean Photography Awards ima jednostavnu misiju: osvijetliti ljepotu našeg prekrasnog plavog planeta i istaknuti mnoge nedaće s kojima se suočava morski svijet Nedavno su proglašeni …

Ovo je fotografija Natali Dizdar Intervjui

Natali Dizdar: Punim jedrima u nove izazove

U svom profesionalnom životu Natali Dizdar spojila je tri zanimanja: skiperica, pop-pjevačica i psihoterapeutkinja, a svaki je brod, kaže, poput pjesme ili čovjeka – priča …

Ovo je fotografija pogled odozgo na otok Silbu Destinacije

Otok Silba: Skriveni kutak Dalmacije

Premda je površinom malen otok, Silba obiluje pješčanim i šljunčanim plažama i uvalicama, područjima obraslim crnikom, te nesvakidašnjim znamenitostima Svaka usporedba otoka Silbe odnosno njegovih …

Ovo je fotografija novog broja u prodaji YC69 Jahting

Novi broj u prodaji: Rapsodija novih jahti

U našem listopadskom broju donosimo vam pregled sajma u Cannesu s dvadeset stranica premijerno prikazanih jahti. Jahting industrija doživljava svoje zvjezdane trenutke, a proizvođači se, …

Ovo je fotografija jahte Prestige X70 Testovi

Prestige X70 na testu: ‘Wow’ crossover

Prestige X70, kao predstavnik nove linije X-Line, najhrabrije je dizajnirana jahta koju je ovo brodogradilište ikada proizvelo. Test u Cannesu pokazao nam je kako se …

Ovo je fotografija novog modela Sealine S390 Jahting

Sealine serija S-line nadopunjena modelom S390

Sealine popunjava prazninu između modela S335 i S430 predstavljanjem novog modela S390 u svojoj sportskoj seriji S-line S390 je savršena ljetna jahta nešto kraća od …

Scroll to Top