Koronavirus: Kako se pandemija održava na modu?

4 MINUTES READ

Mnogobrojne svjetske modne marke u doba pandemije počele su proizvoditi ono što je najkorisnije – maske i zaštitnu odjeću

Maska za usta i nos, štit za lice, posebna zaštitna odjeća za izlazak iz kuće ili pak stilizirani gornji dio oprave za hitne video sastanke iz dnevnog boravka – najtraženiji su modni artikli, a njihovi dizajneri i modne kuće koje ih proizvode brzo se prilagođavaju uvjetima djelovanja u doba pandemije COVID – 19. No nisu se svi odmah najbolje snašli. Prva reakcija protagonista modne industrije bio je šok: sve je odjednom stalo.

Modni noviteti na čekanju

Nove kolekcije muške i ženske odjeće uglavnom su ostale u skladištima, a ako su i stigle u dućane diljem svijeta, nije ih imao tko kupovati jer kupci su slušali stroge upute zdravstvenih stožera i ostali doma. U tom socijalno relaksiranom okruženju, ali u pojačanom strahu od zaraze i ekonomske krize, dotjerivanje i modni noviteti ne kotiraju baš dobro.

Koronavirus Hugo Boss Maske 00
Hugo Boss šiva maske u pogonu u Metzingenu

Globalno modno tržište u prvom tromjesečju u odnosu na prošlu godinu bilježi pad od 40 posto, čak mu je i online prodaja pala za više od 20 posto, luksuzne robne kuće i digitalne platforme na kojima se prodaju dizajnerske kolekcije otkazivale su narudžbe, jer odnos prema dominantnoj shopping kulturi preko noći se promijenio.

Ralph Lauren, Giorgio Armani i Michael Kors samo su neki od dizajnera koji su za borbu protiv koronavirusa uplatili milijunske iznose dolara i eura, a neke su modne kuće otišle i korak dalje. Počele su proizvoditi ono što je u pandemiji stanovništvu najkorisnije – maske i zaštitnu odjeću. Tako tvrtka Hugo Boss staračkim domovima i vatrogasnim postajama u Njemačkoj daruje maske koje šivaju u supermodernoj tvornici u Metzingenu, a brzo su izradili i prototip za zaštitnu odjeću namijenjenu zdravstvenim ustanovama.

‘Ne trebaju nam gomile odjeće, nema potrebe za 24 kolekcije godišnje, treba nam nekoliko kvalitetnih komada – kao što se radilo nekada’, smatra slovenska dizajnerica Mateja Benedetti

Canada Goose, poznata po sportskim jaknama, nakon prvotnog zatvaranja devet domaćih pogona, pozvala je na posao svojih 900 radnika da izrađuju opremu za osobnu zaštitu medicinskog osoblja. Najmoćnija grupacija LVMH svoje modne pogone diljem svijeta prenamijenila je u šivaone desetaka tisuća maski za lice, dok u pariškom atelijeru izrađuju zaštitne uniforme za medicinsko osoblje šest gradskih bolnica najviše izloženih virusu korone. Adidas – kompanija za proizvodnju sportske obuće i odjeće, u suradnji s Carbonom tjedno printa oko 50 000 3D vizira za lice od elastomeričnog poliuretana otpornog na znoj i suze, namijenjenog za višekratnu upotrebu djelatnicima koji su satima izloženi opasnosti od zaraze.

Moda za virtualne sastanke

Modna kuća Varteks među prvima je u Hrvatskoj počela šivati pamučne maske za višekratnu upotrebu. Sedamdesetak tisuća darovali su Civilnoj zaštiti i djelatnicima Ministarstvima obrane i unutrašnjih poslova. Prodaju ih i putem svog web shopa po simboličnih 9,45 kn, dok one dezenirane dvoslojne koštaju 33,20 kn. Radnici splitskog DES – a također su za javne ustanove sašili desetke tisuća jednoslojnih pamučnih maski koje se mogu iskuhavati, a dizajnirala ih je Anamarija Asanović. Takve maske ne štite od virusa, no kako prekrivaju nos i usta dobra su zaštita za sluznicu, sprečavaju direktan dodir lica i svojevrsna su psihološka barijera.

Xenia Design Homework linija

Koronavirus Xenia Design Home Kolekcija 06
Kreacije Xenia Designa za virtualne sastanke

”Da bi nas štitila od virusa maska bi trebala biti izrađena od antibakterijskog i antivirusnog materijala, a razvijanje takvog proizvodnog programa kod nas bi trajalo barem mjesec dana “ – kaže Ksenija Vrbanić, najuspješnija domaća dizajnerica čija modna kuća XD iz Čakovca, u doba pandemije radi tek s trećinom kapaciteta. Na zahtjev dućana iz Švedske i Austrije koji prodaju njezine kreacije, sašila je zaštitne maske i bandane od pamuka i popelina. No ponosnija je na ‘Homework’ liniju, koja, kaže, spašava svaki virtualni sastanak.

‘Virtualni susreti postali su naša svakodnevica. Svi smo se stilski malo opustili radeći od kuće, s kolegama i poslovnim partnerima komuniciramo putem različitih platformi, a svaka žena zna da dobar izgled i odjeća podižu samopouzdanje. Zato smo dizajnirali dvanaest modela od različitih materijala za brzinsku transformaciju gornjeg dijela tijela, vidljivog na virtualnom sastanku’ – kaže dizajnerica koja ovu liniju prodaje putem online dućana, a zaposlenice XD dizajn centra – radeći od kuće – njezine su manekenke. Ksenija Vrbanić uvjerena je da će modna scena dugo osjećati posljedice korona virusa te da će ekonomska kriza redefinirati i proizvodni program.

Održivi razvoj

Promjene su neminovne, smatra i slovenska dizajnerica Mateja Benedetti, velika ambasadorica održivog razvoja, čija je kolekcija “Benedetti Life’ izrađena od ekološki razgradivih tkanina, a najbolje je prihvaćena u Italiji, Francuskoj i Španjolskoj – europskim zemljama najviše pogođenim virusom.

Korona Virus Mateja Benedetti I Jan Oblak 02
Slovenska dizajnerica Mateja Benedetti i nogometaš Atletico Madrida Jan Oblak

‘Pandemija koronavirusa snažna je poruka čovječanstvu, pokazuje nam koliko smo ranjivi i odvojeni od zakona prirode. Sve industrije, posebno modna, pred velikim su izazovom u kojem smjeru krenuti dalje. Sada treba inzistirati na održivom razvoju u modnoj industriji i dosljedno ga provoditi. Uostalom, ljudi kod kuće sami šivaju maske od starih materijala, shvatili su da osnovne potrebe mogu biti – male. To i je smisao modne održivosti: ne trebaju nam gomile odjeće, nema potrebe za 24 kolekcije godišnje, treba nam nekoliko kvalitetnih komada – kao što se radilo nekada’ – govori dizajnerica koja je kolekciju pamučnih majica dizajnirala u suradnji s Janom Oblakom, nogometnom zvijezdom Atletico Madrida i jednim od najboljih golmana svijeta. Kada se zaraza stabilizira, namjeravaju razviti dodatne proizvode kojima će promovirati održivi razvoj modne industrije i odgovorno ponašanje njezinih protagonista.

Tekst Dubravka Tomeković Aralica

Fotografije Lamborghini, Hugo Boss, XD Design, Benedetti Life

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija Lidije Lijić Vulić Intervjui

Lidija Lijić Vulić: Posvećenost moru kao stil života

Višestruka svjetska i europska prvakinja u ronjenju, alpinistica, letačica jedrilicom i direktorica hrvatskog ogranka organizacije Sea Shepherd Lidija Lijić Vulić govori zašto je svoje adrenalinske …

Ovo je fotografija Yanmar testiranog broda Jahting

Yanmar nautički sustav pogonskih ćelija

Kuća Yanmar Holdings Co., Ltd. i njihova podružnica Yanmar Power Technology Co., Ltd. izveli su demonstracijski test za nautički sustav pogonskih ćelija. Međunarodna pomorska organizacija …

Ovo je fotografija ronioc pod morem Hrvatska

Kakve će snimke Blucy isporučiti s prve istraživačke misije?

Na konferenciji ‘Inovativna rješenja za održivost Jadranskog mora’ predstavljen je autonomni podvodni dron Blucy koji će u prvo istraživanje krenuti sredinom svibnja u Splitu Sudeći …

Ovo je fotografija Green Sail organizacije o održivosti morskog okoliša Jahting

Green Sail: Internetski tečaj o održivosti mora i morskog okoliša

Green Sail, organizacija koja inicira, razvija i unapređuje ekološke prakse unutar nautičkog sektora s ciljem doprinosa razvoju održivog turizma u Hrvatskoj i Europi, pokrenula je …

Odrzive Kuce Plutajuca Vila 01 Luksuz

Pet održivih kuća iz budućnosti

High-tech, luksuzne i ekološki održive kuće pravi su dokaz kako je budućnost zelena. Zavirite u pet kuća iz budućnosti koje omogućuju jedinstveno iskustvo življenja Bert: …

BMW iX3 Automobili

Novi BMW iX3: Prvi potpuno električni X model

Prvi model BMW X s električnim pogonom spreman je za osvajanje cesta. BMW iX3 spaja užitak vožnje bez štetnih emisija, sportskog duha po kojem je …

Ovo je fotografija Marine Tribunj Jahting

D-Marin širi svoju mrežu marina u Hrvatskoj

Marina Tribunj, popularna nautička destinacija, pridružena je rastućem portfelju D-Marin premium marina Globalna mreža marina D-Marin grupe bogatija je za još jednu marinu – Marinu …

Ovo je fotografija Impatia stol za stolni tenis Luksuz

Društvene igre omiljen su način zabave

Bez obzira na modernu tehnologiju, društvene igre ostale su omiljeni način zabave. Bilijar, stolni nogomet ili Lego pravi su klasici koji oduševljavaju i djecu i …

Ovo je fotografija Croatia Yachting- nova korporativna stranica Jahting

Nova Croatia Yachting korporativna stranica

Kao i do sad, Croatia Yachting želi omogućiti što bolji doživljaj Yachtinga – bilo da se radi o čarteru, prodaji brodova ili posebnim čarter menadžment …

Ovo je fotografija novi Tudor satovi 2021 Luksuz

Novi Tudor satovi u 2021.: Bezvremenski i elegantni

Švicarska urarska tvrtka Tudor otkrila je svoje najnovije modele i predstavila dvije nove verzije popularnog sata Black Bay Fifty-Eight, Black Bay Chrono i nova izdanja …

Ovo je fotografija Heritage Hotel Martinis Marchi Hrvatska

Živo ljeto na Šolti: Mjesečina u Martinis Marchiju i kino pod zvijezdama

Kad stignete u luku Maslinica, šarmantno ribarsko mjesto na otoku Šolti, prvo što ćete primijetiti bit će impresivna palača baštinskog hotela Martinis Marchi iz 18. …

ovo je fotografija pogled iz sobe, Hotel Armerun Hoteli

Heritage Hotel Armerun: U gradskoj jezgri Šibenika

Heritage Hotel Armerun smješten u srcu grada Šibenika u potpunosti je renovirana povijesna lokacija i pretvoren je u hotel baštine Hotel raspolaže sa 17 smještajnih …

Scroll to Top