Osiguranje štiti i od napada orki



2 min

Tijekom interakcije s orkama mogu nastati značajne štete na plovilu, a štete proizišle iz takvih nepredvidivih događaja trebale bi biti pokrivene kasko-osiguranjem plovila

Kada govorimo o štetama na plovilu, prvo pomislimo na krađe, provale, požare, sudare s drugim plovilima ili oštećenja različitih dijelova plovila. Međutim, u ovom tekstu cilj nam je objasniti jednu novu i vrlo specifičnu pojavu, a to je napad orki na brodove.

Tijekom ljeta 2020., u blizini španjolske obale na ulazu u Sredozemno more, dokumentirani su prvi slučajevi ‘napada’ orki na plovila, a ti se incidenti i danas nastavljaju. Konkretno, na području Gibraltara obitava otprilike četrdeset odraslih orki, pri čemu se neke od njih upuštaju u interakciju s brodovima koju ljudi opisuju kao ‘napadi’.

Unatoč tome, znanstvenici su suzdržani oko kvalifikacije njihova ponašanja kao agresivnog. Vjerojatnije je da mlade orke prilaze plovilima, igraju se s jedrilicama i ribarskim brodovima, guraju gumenjake s boka, a zabilježene su i interakcije s katamaranima.

Orke u području Gibraltara ostaju tijekom proljeća i ljeta, gdje se hrane isključivo tunama, a u jesen se sele prema sjeveru uz obalu Pirenejskog poluotoka. Plovilima se uglavnom približavaju tijekom plovidbe, pa njihova interakcija ovisi o reakciji skipera i posade na plovilu. U slučaju približavanja orki preporuka je da se plovilo zaustavi, jedra spuste i kormilo oslobodi.

Osobe na brodu trebale bi se udaljiti od ograde i poduzeti mjere opreza kako ne bi pale u more. Treba se suzdržati i od stvaranja glasnih zvukova, plašenja orki ili poticanja interakcije, pa će i interes životinja za brodom vjerojatno brzo nestati. Međutim, skiperi najčešće pokušavaju ubrzati plovilo i izbjeći susret, te tako nenamjerno potaknu znatiželju orki. Interakcije s orkama obično traju pola sata, tijekom kojih mogu nastati značajne štete na plovilu.

Tipična oštećenja nastaju na osovinama motora, propelerima, kobilicama, a u ekstremnijim slučajevima postoji opasnost od prodora vode i potonuća broda. U slučaju da je došlo bliskog susreta s orkom, važno je što prije izvući brod na suho i temeljito pregledati kritične točke oko trupa, hvatišta kobilice za trup, osovine, propelere i kormila, a štete proizišle iz takvih nepredvidivih događaja trebale bi biti pokrivene, odnosno osigurane kasko-osiguranjem plovila.

Stoga, ako planirate putovanje kroz Gibraltar, savjetovali bismo vam da prije puta provjerite svoju policu s osigurateljem ili specijaliziranim brokerom u osiguranju. Osim toga, za sigurnu plovidbu nužno je pridržavati se uputa i pravila ponašanja koja redovito objavljuju lučke vlasti u područjima gdje su zabilježene takve interakcije i pratiti nove informacije na internetskim stranicama organizacija u Španjolskoj i Portugalu, poput www.orcaiberica.org, koje se bave istraživanjem i zaštitom orka.

Fotografija Unsplash

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above