Jedinstvena Yayoi Kusama

3 MINUTES READ

Zvijezda vizualne umjetnosti

Kritičarima jedna od najdražih umjetnica našeg vremena na jedinstven način promatra svijet oko sebe i vidi točkice u većini stvari

Yayoi Kusama u 87. godini ima žarkocrvenu kosu, široki osmijeh, ružičastu haljinu na krugove i žute čarapice na točkice. Često ju se opisuje kao najveću živuću japansku umjetnicu. Od djetinjstva se borila s mentalnom bolešću, ali, na sreću, na pragmatičan način. Naime, izabrala je umjetnost kako bi se nosila sa svojim vizijama. Prenijela nam je taj svijet pun točkica koji je okružuje i time je oslobađala svoj um. Njene beskrajne sobe (ispunjene u potpunosti zrcalima) postale su jako popularne, vjerojatno i zato što ljudima daju letimičan pogled na to kako ona doživljava svijet. Umjetnost je oduvijek bila jako subjektivna te su ljudi cijenili kada bi se mogli približiti i doživjeti umjetnikov svijet. Kusama je u tome bila i još uvijek jest jako dobra jer je njezina motivacija iskrena i angažirana. ‘Stvarala sam umjetnost svaki dan u zadnjih 70 godina i oduvijek sam posebnu pažnju posvećivala tome kako stvoriti nešto u čemu će ljudi uživati i što će ih dirnuti’, izjavila je Kusama. Njezini ambijenti su postali posebno vizualno i osjetilno iskustvo koje je i široka publika prepoznala. Japanska umjetnica bila je i prva žena predstavnik Japana na Venecijanskom bijenalu 1993. i našla se na popisu najutjecajnijih osoba na svijetu 2016., a prije dvije godine aukcijska kuća Christie’s prodala je njezino djelo White No. 28 iz 1960. za 7,3 milijuna dolara. Kusama je djetinjstvo provela u Japanu, u obiteljskom rasadniku u Matsumotou.

Yayoi Kusama
Posljednjih nekoliko godina Kusama je dosegnula zvjezdani status i potvrdila poštovanje kritičara

S devetnaest godina, nakon što je tijekom Drugog svjetskog rata radila u tvornici padobrana, seli se u Kyoto zbog studija ‘nihonge’, tradicionalnog japanskog slikarstva. Na studiju počinje eksperimentirati s apstraktnim slikarstvom, ali tek nakon dolaska u Sjedinjene Države 1957. njezina karijera dobiva svoj pravi smjer. Od 1958. do 1973. Kusama živi u New Yorku, gdje je dio avangardnih krugova tijekom formativnih godina pravaca pop-arta i minimalizma. Razvija svoje sad prepoznatljive motive, uzorke točaka i mreža, stvara mekane skulpture i instalacije, te diljem grada izvodi performanse. Izlaže uz autore poput Warhola, Claesa Oldenburga i Allana Kaprowa, koji je kasnije navode kao jednu od pokretača tehnike asamblaž i utjecajnijih izvođača performansa i pejzažne umjetnosti. Sredinom 1960-ih Kusama izlaže u Italiji, Njemačkoj i Nizozemskoj, gdje razvija zanimanje za optiku i interaktivne elemente ogledala, električne rasvjete, zvuka i pokreta. Ogledala prvi put koristi kao multireflektivni element u djelu Infinity Mirror Room – Phalli’s Field (1965.), u kojem ponavljanje uzorka korišteno na ranijim djelima pretvara u sveobuhvatno iskustvo. Krajem 1960-ih popularnost joj raste zbog radikalnih hepeninga – kombinacijom golotinje i točaka na ulicama New Yorka – kojima prosvjeduje protiv rata. Kusama se 1973. vraća u Japan, ali nastavlja razvijati svoje instalacije s ogledalima, koje s godinama dosežu kultni status.

Yayoi Kusama
‘Naš je planet tek jedna točka među milijunima zvijezda u svemiru. Točke su naš put u beskraj’

Počinje se baviti i pisanjem, i to vrlo uspješno. Trenutno je aktualna njezina izložba ‘Yayoi Kusama: Infinity Mirrors’, prva u Sjevernoj Americi u gotovo dva desetljeća koja se bavi pregledom njezina opusa, s naglaskom na beskrajne sobe s ogledalima. Otvorena u muzeju Hirshorn u veljači, izložba će biti ponovljena u još četiri velika sjevernoamerička muzeja. Posjetitelji će imati priliku iskusiti šest najpoznatijih Kusaminih kaleidoskopskih okoliša, instalacije velikih dimenzija i najpoznatije slike, skulpture i djela na papiru nastale od ranih 1950-ih do danas. Organizirane ugrubo tematski, beskrajne sobe s ogledalima počinju s ‘Infinity Mirror Room – Phalli’s Field’. Radi se o sobi-polju prekrivenoj stotinama falusnih oblika s uzorkom crvenih točaka i okruženoj ogledalima. Izložba uključuje i ‘Infinity Mirror Room – Love Forever’, šesterokutnu sobu u koju posjetitelji mogu proviriti izvana i u kojoj se crvena svjetla odražavaju u stropu i podu bez prestanka. To je djelo kopija legendarnog, sad nepostojećeg Kusamina djela ‘Kusama Peep Show’ iz 1966., sobe s ogledalima u kojoj je Kusama u svojem studiju krajem 1960-ih izvodila performanse. Posjetitelji će moći vidjeti i više od šezdeset slika, skulptura i djela na papiru, te niz manje poznatih kolaža, kao i ikonsku instalaciju ‘The Obliteration Room’, potpuno bijelu repliku doma koju posjetitelji mogu dopuniti lijepeći točke u raznim bojama i koja s vremenom postaje šarena i pretvara posjetitelja u autora i dio djela, navodeći na razmišljanje o pojmovima autonomije, vremena i prostora.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija Elton John Umjetnost

Elton John: Balada o Rocketmanu

Elton John svojim pjesmama zabavlja i liječi, podiže i smiruje, a iznad svega njegove balade djeluju iskreno i proživljeno. Prepoznatljivi tenor južnjačkog akcenta gotovo da …

Sibenik Katedrala 01 Destinacije

Grad Šibenik: Šibenska moderna renesansa

S obzirom na strelovit razvoj u brojnim smjerovima, grad Šibenik proživljava veličanstvenu transformaciju u ne samo turistički, već i urbani centar, u kojem podjednako uživaju …

Dario Vukorepa Portret 01 Intervjui

Dario Vukorepa: Mladi stari majstor

Šibenski umjetnik Dario Vukorepa međunarodno prepoznat po interpretacijama djela najpoznatijih slikara iz različitih razdoblja povijesti umjetnosti iza sebe ima niz respektabilnih radova, ne podilazi modernim …

Da Vinci Umjetnost

Leonardo da Vinci: Renesansni genij iz budućnosti

Slikar, kipar, arhitekt, izumitelj i inženjer Leonardo da Vinci i petsto godina nakon smrti oduševljava svijet svojim radovima Prošlo je petsto godina od smrti genija …

Janko Petrović Intervjui

Janko Petrović

Inspiriran prirodom Mladi kipar nalazi neiscrpan izvor oblika u svijetu kukaca, koji mu otkriva fascinantne poveznice s ljudima Kipar Janko Petrović u svom radu istražuje …

Braco Dimitrijevic Pionir Konceptualne Umjetnosti 01 Intervjui

Braco Dimitrijević: Pionir konceptualne umjetnosti

‘Volim odlutati sam daleko na pučinu i uživati u horizontu, valu, životu. To je osjećaj kada postanete svjesni svoje individue. Imate osjećaj da svojim duhom …

Ovo je fotografija obrade vinograda Hrvatska

Biodinamička vina: Istinski terroir otkriva dinamika

Osiguravanje pravilne ravnoteže i stvaranje skladnih životnih uvjeta između zemlje, biljaka i okoliša unutar gospodarstva, ključ je za biodinamička vina Trend biodinamičke proizvodnje Premda ne …

Ovo je fotografija Yanmar testiranog broda Jahting

Yanmar nautički sustav pogonskih ćelija

Kuća Yanmar Holdings Co., Ltd. i njihova podružnica Yanmar Power Technology Co., Ltd. izveli su demonstracijski test za nautički sustav pogonskih ćelija. Međunarodna pomorska organizacija …

Putovanja

Musée Atelier Audemars Piguet: Urarstvo je umjetnost

Musée Atelier Audemars Piguet jedinstveni muzej posvećen povijesti, sadašnjosti i budućnosti urarstva, spoj tradicije i avangarde Audemars Pigueta, otvoren je u Le Brassusu, u švicarskim …

Ovo je fotografija Garmin MSC 10 Jahting

Garmin predstavlja MSC 10 nautički satelitski kompas

GPS uređaj za navigaciju s višestrukim GNSS-om pruža pouzdano i točno utvrđivanje smjera i pozicije Najveći proizvođač nautičke elektronike na svijetu, Garmin predstavlja MSC 10 …

Ovo je fotografija ronioc pod morem Hrvatska

Kakve će snimke Blucy isporučiti s prve istraživačke misije?

Na konferenciji ‘Inovativna rješenja za održivost Jadranskog mora’ predstavljen je autonomni podvodni dron Blucy koji će u prvo istraživanje krenuti sredinom svibnja u Splitu Sudeći …

Ovo je fotografija rediajnirane Riva 76 Perseo

Riva 76 Perseo Super dizajnirana je uz pomoć virtualne stvarnosti

Officina Italiana Design, talijanski studio koji su osnovali Mauro Micheli i Sergio Beretta, a koji je zadužen za vanjske linije i dizajn interijera cijelog kataloga …

Scroll to Top