Jan Ewoud Vos: Niche kao stil života

6 MINUTES READ

Jan Ewoud Vos vlasnik je jedne od najekskluzivnijih parfemskih kuća u svijetu, Puredistance Master Perfumes, koja je u 12 godina stvorila tek 10 mirisa

Na tržištu postoji oko 500 parfemskih kuća koje se pretvaraju da su niche, no možda samo 30 do 50 uistinu zaslužuje taj naziv, jer velika većina ne nudi ništa drukčije od masovne proizvodnje.’ Tako govori Jan Ewoud Vos, vlasnik Puredistance Master Perfumes, jedne od najekskluzivnijih parfemskih kuća u svijetu, koja je u 12 godina postojanja stvorila tek 10 mirisa, čije su uniseks kreacije ‘pure perfume extra’, što znači da sadrže 25 do 48 posto parfemske esencije.

Vos, u mladosti tenisač, potom fotograf, pa vlasnik fotoagencije, posljednjih petnaestak godina živi svoj moto: manje je više. Premda je osmislio sve mirise iz kolekcije Puredistance, Jan Ewoud Vos naglašava da nije parfumer, već se u šali naziva ‘olfaktorni krivotvoritelj’. Koncept i priča mirisa njegov su doživljaj, a parfumer ih pretvara u zaokruženu cjelinu.

Niche filozofija

Za mene niche nije samo parfem, nego svaki proizvod ili usluga koji nisu svima dostupni: zbog cijene ili zato što ih možete kupiti samo na određenim mjestima. Taj proizvod trebao bi biti pomalo iznad vašeg budžeta, barem bi vas malo trebalo zaboljeti kada ga kupujete. To se ne događa svaki dan, a kada ga koristite, osjećate se – privilegirano, stječete iskustvo koje vam pruža vrhunsko zadovoljstvo. No, to vam ne sugerira oglas, nego vam potvrđuju vaše emocije i osjetila.

Važno je da ono što zovemo niche, sa strašću proizvodi mala kompanija ili grupa ljudi jer multinacionalka koja mora nahraniti puno usta ne može svoj proizvod prodavati u ograničenim količinama. Dobar primjer je Apple: na početku su bili – niche, pokrivali su manje od jedan posto tržišta, a ja sam bio među prvim korisnicima. Osjećao sam se posebno gledajući prijatelje kako se bore s reinstalacijama Windowsa, a ja tih problema nisam imao jer sam koristio – Apple. No, morao sam skupo platiti da bih se osjećao privilegirano. Tako je i s parfemima: niche ima komponente vrhunske kvalitete koja kreira jedinstveno iskustvo.

Jan Ewoud Vos
Jan Ewoud Vos za Gold nije štedio ni vremena ni novca da bi stvorio ‘signature miris’

Kako prepoznati niche

Ako imate osjećaj za lijepo i senzitivna ste osoba, čak i bez parfemske naobrazbe, možete osjetiti razliku između kopije i originala – vjerujući svojoj intuiciji. Otprilike kao i s ljudima: prve sekunde osjetite sviđa li vam se neka osoba. Mnogi se dovedu u situaciju da izgube ili zatome svoju intuiciju. Boje se hoće li biti prihvaćeni zbog svoje iskrenosti, strahuju što će o njihovu izboru reći oni koji donose odluke, društvo u kojem su se zatekli…

Morate vjerovati instinktu i iskustvu, nije važno ako isto ne misle influenceri. Zato, uključite svoja osjetila i zapitajte se: osjećam li se – vau? Znat ćete je li vas miris parfema dirnuo i osjećate li ga istinski. Mora vam biti ugodno bočicu držati u ruci, a kada ga raspršite, na trenutak zatvorite oči, pomirišite ga na svojoj koži i zapamtite prvi osjećaj.

Miris po mojoj mjeri

Aenotus. Cijeli život barem četiri puta tjedno igram tenis, tuširam se više od većine ljudi, a nakon intenzivne igre puno se znojim. Tuširanje samo po sebi pruža rajski osjećaj, no potpun je tek uz miris koji neće trajati samo pola sata. U kolekciji nismo imali ništa svježe, a samo sam to želio za sebe. Kad sam bio mlad, bilo mi je važno osvježiti se nečim što miriše na bergamot i nakon sporta otići van negdje u noć, a sada kad imam suprugu i djecu, važna mi je i ta senzualna strana mirisa.

Nisam želio da neka orijentalna nota prekrije bergamot, a naći ono što ga neće zagušiti bio je pravi izazov. Nije smio biti glasan, to je vulgarno. Ni ja nisam takav, ne volim ni ljude koji govore preglasno. Na kraju smo parfumer Antoine Lie i ja uspjeli postići osvježavajući, senzualni i rafinirani miris, s 48 posto ekstrakta. Aenotus dugo traje na koži, često ga koristim i savršeno sam sretan s njime. To je moj ‘signature’ – istinski – ja.

Jan Ewoud Vos
Aenotus je osvježavajući, senzualni i rafinirani miris koji dugo traje na koži

Zlatno dozrijevanje

Na posljednjem mirisu – Gold, s jednim sam parfumerom radio godinu i pol dana. No, nismo se našli na istoj frekvenciji i prestali smo. Ne prihvaćam kompromise, makar me to koštalo vremena i novca. Ne volim puno eksperimentirati: znam kada je nešto dobro, koncept parfema povezan je s mojim sjećanjima i iskustvima. Zamolio sam Antoinea da napravi naš peti zajednički miris te tako zaokruži trilogiju, pa nakon bestselera White i Black, sada imamo i Gold.

Regulacije o upotrebi određenih sastojaka i koncentracije vrlo su stroge, zbog toga su mnogi fantastični mirisi drugih parfemskih kuća preformulirani, a djelomično žele i uštedjeti na skupim sastojcima. Antoineu sam rekao da ne štedi, neka uzme samo rijetke i najbolje sastojke da postigne bogatu, elegantnu i harmoničnu fuziju zlatnih tonova, kao na paleti Zlatni Mondriaan. Kombinacijom 17 sastojaka parfem sadrži 36 posto ekstrakta, što mu osigurava bogato i dugotrajno senzorialno iskustvo. Dugo smo testirali njegovu ‘spremnost’. On, naime, mora odležati određeno vrijeme, mora, kao i vino, proći fazu dozrijevanja, a to utječe i na njegov konačni miris.

Psihološki koncept

Ništa ne znam o pravljenju parfema, ali imam vrlo dobar osjećaj za njih. No, ne moram biti ni slikar da bih uživao u slikama. Sebe nazivam olfaktornim krivotvoriteljem, jer znam parfumeru objasniti koncept, a on zna što mora učiniti. Smisao je parfema da usreći ljude ili barem da utječe na njihovo raspoloženje. A mijenjanje raspoloženja psihološki je koncept. Za mirisne kreacije djelomično me pokreću i moji geni. Djed mi je bio svećenik, a dobar svećenik ljudima uvijek pokušava reći nešto što će im život učiniti boljim. To bi trebala biti namjera svake religije.

Kada putujem, viđam ljude obuzete mobitelima, sve pokazuju na Facebooku, više nema tajni. Tako je nastao Black, zen hram kao moja poruka: ne pokazujte i ne analizirajte sve. Život mora zadržati malo mističnosti. Ako oko sebe vidim ljude masovno na prozacu, odane alkoholu, depresivne – jer društvo je pod stresom i treba mu opuštanje – moja je prva pomisao: zašto ne razgovarate s prijateljima, ne čitate knjigu, ne popijete čašu dobrog vina, slušate dobru glazbu ili si ne priuštite dobar parfem? Ne utvaram si da bih mirisima trebao rješavati mentalne probleme, no ako se okružite kvalitetnim ljudima, priuštite sebi meditaciju ili dobre mirise, nešto će vas pokrenuti u zonu relaksacije.

Jan Ewoud Vos
Niche ima komponente vrhunske kvalitete koje kreiraju jedinstveno iskustvo

More i geni

More me snažno privlači, moja ga je mama obožavala. Na moru vidiš horizont, zrak je svjež, sloboda beskrajna, volim njegov zvuk, mir, vjetar, osjećaj dekadencije i senzualnosti, glamur lijepih brodova. Kada je mojoj majci bilo 20 godina, vidjela je oglas da tri dečka žele otploviti iz Nizozemske u Ameriku jedrilicom. Roditeljima je rekla: Idem, kuhat ću im na brodu! Posve ludo, ali učinila je to, bez prethodnog jedriličarskog iskustva. Skoro su poginuli u oluji, dvije je godine ostala na Havajima.

Opisala mi je najpoetičniji trenutak s tog putovanja: kada su noću doplovili do obale Amerike, more je bilo puno svjetlucavih planktona, a nebo posuto zvijezdama. Slika za cijeli život! Vratila se parobrodom, posvijetljene kose, roditelji su je jedva prepoznali. Kada sam doznao za tu obiteljsku priču, pomislio sam – ja se to ne bih usudio. Valjda se u to vrijeme još moglo vjerovati ljudima. Mami sam posvetio miris Antonia. Za mene je njegovo kreiranje duboko psihološka priča, a fotografiju na kojoj izgleda poput filmske glumice – jako slatke, po potrebi i vrlo odlučne osobe, koristio sam kao predložak.

Moj raj u Groningenu

Dnevno u uredu provodim dva sata. Nadahnjujem ljude, podržavam tim i dajem im ideje. Ostalo vrijeme sam kod kuće i razmišljam o konceptu novih mirisa, dizajniram namještaj, vizuale i videa – sve što okružuje parfeme. Drugi unajme agenciju, ja to radim sam. Radeći izgubim pojam o vremenu, no kada osjetim da mi treba zraka, odem u vrt. Pijem čaj od jasmina, vježbam jogu, kombiniram to s fizičkim vrtnim radovima i igranjem tenisa. Moja žena obožava kuhati ribu i povrće iz našeg vrta, dvije starije kćeri svaki dan viđam u našem uredu, a treća još živi s nama. Sve je vrlo harmonično, kreirao sam svoj mali raj.

Tekst Dubravka Tomeković Aralica
Fotografije Arhiva Jan Ewoud Vos

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
BMW X1 Automobili

Treća generacija novog BMW-a X1 u Hrvatskoj

U zagrebačkom BMW Tomić City Store na Roosveltovom trgu ekskluzivno je predstavljena treća generacija novog BMW-a X1 Robusna aura novog BMW-a X1, s motorom s …

Luksuz

Čaroban svijet luksuznog nakita u butiku Mamić 1970

U Hrvatskoj su od sada dostupni prestižni, svjetski poznati brendovi luksuznog nakita: Chaumet, Damiani i Messika Renomirana tvrtka Mamić 1970, s tradicijom duljom od 40 …

Putovanja

Blue Kotor Bay Premium Spa Resort: Moć mora

Dignite sidro i uputite se prema marini Blue Kotor Bay i Retreatu De’MAR u čijem je središtu filozofija wellbeinga Vrhunsko spa odmaralište Blue Kotor Bay …

Automobili

Porsche 911 GT3 RS ultimativni je cestovni bolid

Novi Porsche 911 GT3 RS službeno je predstavljen kao ultimativni sportski cestovni automobil, koji je, s 518 konjskih snaga najsnažniji serijski Porsche s atmosferskim motorom …

maslina resort otok hvar Hoteli

Maslina Resort: Promišljeni luksuz na Hvaru

Da biste nešto promijenili, morate prvo poznavati stvar koju mijenjate. Ako želite vidjeti kako se može promijeniti poimanje luksuza, posjet Maslina Resortu na otoku Hvaru …

Automobili

Jedan od samo 99 proizvedenih The 8 X Jeff Koons predstavljen je u zagrebačkom salonu BMW-a

Predstavljanje osvježenog izdanja najprodavanije BMW serije 3 pomalo je zasjenio popartistički model iz serije 8, sportski M850i xDrive Gran Coupe The 8 X Jeff Koons, …

Jahting

Sajam nautike Genova: Na putu prema novoj budućnosti

Za hrvatsko i talijansko tržište sajam nautike u Genovi je uvijek imao veliko značenje zahvaljujući svojoj blizini i velikom broju predstavljenih proizvođača, pogotovo talijanskih koji …

Gastronomija

Michelin restorani u Hrvatskoj

Nagrađeni restorani nastoje na inovativan način prezentirati lokalnu namirnicu imajući na umu hrvatsku gastronomsku tradiciju Kada je 2017. godine, početkom veljače, na svom Twitter profilu …

Biograd Boat Show održava se u marini kornati Jahting

Biograd Boat Show: Najveći srednjoeuropski sajam na moru

Ovogodišnje, 24. izdanje sajma, održat će se od 26. do 30. listopada u Marini Kornati Najveća izložba plovila na moru u srednjoj i istočnoj Europi …

BMW X1 Automobili

Treća generacija novog BMW-a X1 u Hrvatskoj

U zagrebačkom BMW Tomić City Store na Roosveltovom trgu ekskluzivno je predstavljena treća generacija novog BMW-a X1 Robusna aura novog BMW-a X1, s motorom s …

Gastronomija

Međunarodnim festivalom Taste the Mediterranean počinje Mjesec gastronomije u Splitu

Jubilarnim 10. izdanjem najprestižnijeg domaćeg festivala mediteranske kuhinje, Taste the Mediterranean, u Splitu će započeti 1. Mjesec gastronomije Obilježit će ga čitav niz uzbudljivih događanja: …

Jahting

Brend Posillipo vraća se u grupu InRizzardi

Brend Posillipo vraća se u grupu InRizzardi, a ovom viješću završava ponovna akvizicija poznatog brenda i otvara novi ciklus koji će donijeti budući razvoj za …

Scroll to Top