Jaguar: Od sna do legende



5 min

Već devedeset i dvije godine traje avantura na koju se otputio gospodin William Lyons. Taj avangardni perfekcionist ispisao je prve retke nove stranice u povijesti automobila – i stvorio legendu koja živi i danas

Ime Jaguar nosi u sebi toliko dostojanstva da je teško zamisliti da je ta legenda automobilske industrije nastala u mašti jednog dvadesetogodišnjaka ludog za motorima. Motociklist William Lyons imao je tek nešto više od dvadeset godina kad je upoznao imenjaka Williama Walmsleyja, graditelja otmjenih prikolica za motocikle. Mladi Lyons bio je lud za motorima, ali je i posjedovao sasvim trijeznu glavu za posao, te čim je navršio dvadeset i jednu i postao punoljetan, osnovao je vlastitu kompaniju. Swallow Sidecar Company u početku je imala tek nekoliko zaposlenih, a među njima je bio i Arthur Whittaker, čiji će se talent ubrzo pokazati: rođeni trgovac, Whittaker je ostao s Jaguarom pedeset godina. Swallow je gradio prikolice za motocikle, ali ne bilo kakve, nego iznimno otmjene prikolice od aluminija, kakve u to vrijeme nitko nije gradio, ali niti vidio na cesti. No 1927. dogodilo se nešto što je promijenilo tijek poslovanja Swallowa. Hubert Austin i njegov Austin Seven iz 1927. označili su početak popularizacije automobila. Pristupačan cijenom i privlačan zbog jednostavnosti upravljanja, taj je automobil bio sve prije nego otmjen, no Lyons je na šasiju tog modela nadogradio karoseriju za dva putnika – i stvorio nešto mnogo zanimljivije. Nekoliko je londonskih salona naručilo prepravljeni Lyonsov Austin Seven Swallow, a među njima i Henlys, koji će postati višegodišnji partner Swallowa i Jaguara. Mali je Austin Seven Swallow postao iznimno popularan, pa čak i nadmašio kasniji model Swallowa, Morris Cowley. Sve uspješnije poslovanje navelo je Swallow da se preseli u veći pogon, a Lyons je odabrao Midlands, tradicionalno središte engleske automobilske industrije. Mlada se tvrtka smjestila u Coventryju i odlučila malo ‘uozbiljiti’: lijepo je graditi šasije, da, ali uzbudljivije je graditi čitave automobile, pomislio je William Lyons.

Jaguar SS 100
Jaguar SS 100

Na londonskom sajmu automobila 1931. javnosti su se predstavili SS I i SS II, niski, dugački automobili, pravi coupé. ‘Izgledaju kao automobili od 1.000 funta, no stoje svega 310 funta’, napisali su novinari. Popularni su postali preko noći i time je budućnost tvrtke postala kristalno jasna. Ime Jaguar prvi se put pojavljuje 1935., a nose ga dvije nove serije; sportska i sedan. Ime je smislila jedna reklamna agencija, a iako Lyons nije odmah pristao na njega, naposljetku ga je prihvatio, kad je shvatio da su njegovi automobili nalik na tu egzotičnu mačku: otmjeni, moćni, brzi. Iste je godine kuća dosegnula najveću popularnost dotad, a njihov model SS 100 hvalili su i profesionalci i novinari. Iduće godine novinar i stručnjak za automobile Tom Wisdom sa suprugom osvaja International Alpine Trials u modelu SS 100, a sam i u Brooklandu. Na sajmu automobila 1938. William Lyons predstavlja još otmjeniju verziju SS 100 koja podsjeća na tada najnoviji model Bugattija. Dotični model proizveden je samo jednom jer početak Drugog svjetskog rata privremeno staje na kraj luksuznoj grani automobilske industrije.Tijekom Drugog svjetskog rata proizvodnja prikolica za motocikle cvate i Jaguar ih gradi gotovo 10.000, ali istovremeno izrađuje i dijelove za zrakoplove i upoznaje se s aeronautikom. Poslijeratno razdoblje teško pada Jaguaru, kao i gotovo svim britanskim kućama bez obzira na sektor. Materijala za gradnju jedva da ima, a najvažniji, čelik, toliko je rijedak da ga mogu nabaviti samo tvrtke koje rade proizvode važne za izvoz. Vlada se vodi jednim motom: izvoz ili smrt. Drugim riječima – Jaguar je trebao prilagoditi proizvodnju izvozu ili zatvoriti vrata. Prvi potez Williama Lyonsa bila je promjena imena seriji SS – jer ta dva slovca postala su simbol ozloglašenih njemačkih jedinica – a druga prestanak proizvodnje prikolica, pa je taj odjel kuće prodan. Jaguar nastavlja graditi coupée od 1,5, 2,5 i 3,5 litara, s naglaskom na one privlačne i izvan granica Britanije. Superpopularni SS 100 pokazuje se nimalo zanimljivim izvan matične zemlje: prodano ih je malo, a danas je ‘živ’ samo jedan primjerak. Jaguar 1948. predstavlja svoj prvi novi poslijeratni model, Mark V. Lyons ga je smatrao nedovoljno avangardnim da za njega smisli novi motor, pa je Mark V opreman starim motorima od 2,5 i 3,5 litre. S druge strane, Lyons radi na novom modelu, za kojeg želi da bude ravan slavnoj Osmici, koja je imala 160 KS. Inženjeri kuće stvaraju motor sa šest cilindara i zapreminom od 3.442 cm3, koji bez problema razvija 160 KS. Jaguar tako sad ima i iznimne šasije i snažan motor – nedostaje samo karoserija dostojna svega toga. U svega nekoliko mjeseci Lyons zamišlja automobil koji će kasnije postati jedan od najfascinantnijih sportskih automobila svih vremena: XK 120. Predstavljen na sajmu automobila u Londonu 1948., Jaguar XK 120 privlači sve poglede i ostavlja konkurenciju bez daha. Svjestan da je stvorio najbrži automobil tog vremena, Lyons odlučuje dokazati javnosti ono što on već zna i daje zatvoriti dio autoceste u Belgiji i poziva novinare na demonstraciju moći. XK 120 postiže brzinu od 202 km/h, a kasnije, bez prednjeg stakla, čak 214 km/h. Senzacija rađa uspjeh i narudžbe pljušte, planiranih 200 primjeraka prodaje se u rekordnom roku, a lista čekanja je podugačka. Nakon debija u Silverstoneu XK 120 postaje ‘jedini’ automobil koji kupci žele – a kako i ne bi? Brz poput trkaćeg automobila, on je otmjen i fantastično udoban. Ukratko, nema mu ravnog.

Jaguar Type E
Jaguar Type E

Type E najavljen je na sajmu automobila u Ženevi 1961. i istog trenutka zavodi kao i njegov 13 godina stariji prethodnih XK 120. Privlačan već na prvi pogled, Type E je još privlačniji kad mu zavirite ispod šasije: nezavisan stražnji ovjes jamči ugodnu i sigurnu vožnju, motor XK od 3,8 litara s trostrukim karburatorom razvija 265 KS, njegova aerodinamična karoserija skladno surađuje s pogonom – sve to daje neviđen rezultat. Type E postiže najveću brzinu od 240 km/h. Njegova je svjetska premijera događaj bez presedana, a njegova cijena možda još veći predmet divljenja od njega samoga: stoji svega 1.830 funta u verziji roadster (i 1.954 funte u verziji s krovom), što je otprilike polovica cijene tadašnjih modela Aston Martina i trećina cijene Ferrarija. Početkom 1970-ih krasni XJ12 postaje najbrži serijski model s četiri sjedala na svijetu, a William Lyons najavljuje povlačenje iz posla. U dobi od 71 godine, 50 godina nakon osnivanja tvrtke, ostavlja je u rukama Franka ‘Loftyja’ Englanda. Lyons je od početka do kraja karijere u automobilskoj industriji stvarao za druge automobile kakve je želio voziti i sam. Uspješan poslovni čovjek, prije svega je bio jedan od najboljih dizajnera svojeg vremena. Mladić sa snom postao je tvorac automobila daleko ispred svojeg vremena. Preminuo je u veljači 1985., u svom domu Wappenbury Hallu. Jaguar je danas u vlasništvu Tata Motors, a od 2012. kuću vodi Cyrus Mistry. Jaguar raspolaže znatnom količinom kapitala za modernizaciju i razvoj novih modela, a odnedavno vozi i novim estetskim cestama. Ono što se s godinama ne mijenja jest duh kuće – zapravo duh Williama Lyonsa: Jaguar i danas ostvaruje snove mladog zaljubljenika u motocikle.

Jaguar XJ220
Jaguar XJ220

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above