German Frers

by Yachts Croatia

S jedrilicama koje su pomicale granice dizajna, pobjednicama prestižnih regata, i uvijek prepoznatljivim dizajnerskim rukopisom, u šest desetljeća rada German Frers je zaslužio svoje mjesto u povijesti jahtinga

Argentinskog dizajnera Germana Frersa teško je opisati jer se njegov stvaralački opus (namjerno se koristimo umjetničkim jezikom) proteže više od šest desetljeća unatrag, s više od šest stotina potpisanih projekata, a svoju prvu jedrilicu nacrtao je prije 61 godinu. O Frersu je napisana i odlična knjiga, a činjenica da se netko šezdeset godina uspješno bavi svojim poslom impresivna je sama po sebi. Kada se tome pridodaju projekti koje potpisuje stasiti Argentinac, onda vam ubrzo postaje jasno da razgovarate s jednim od najvažnijih protagonista svjetske jahting scene. Danas nešto manje aktivnog nego u naponu snage, imali smo ga prilike upoznati u njegovu prirodnom ambijentu, na palubi novog Swana 78, u ulozi koja je odredila njegov život – u ulozi jedriličara. Prvi put jedreći s novim modelom, ono što ga je najviše interesiralo bio je osjećaj za kormilom kod konfiguracije s višim jarbolom i dva lista kormila… I danas, duboko u sedmom desetljeću života, Frers aktivno jedri, nakon kratkog susreta na testiranju nove jedrilice u Finskoj žurio je na regatu klasika na kojima se sada natječe.

German Frers

Wally 110 Barong D

Projekti koje je potpisao obilježili su razvoj jedrenja u cjelini, a linije njegovih jedrilica uvijek su privlačile čistoćom i jednostavnošću dizajna. Karijeru je započeo u američkom studiju Sparkman & Stephens, da bi se ubrzo osamostalio i u svom dugogodišnjem radu potpisao projekte za brojna vodeća svjetska brodogradilišta, uključujući Wally, Royal Huisman, Halberg Rassy i poglavito Swan, s kojim i danas razvija sve nove modele. Mi smo kroz suradnju s finskim brendom i došli u priliku voditi ovaj razgovor na njihovu štandu u Düsseldorfu ove godine, na kojem je German Frers bio glavna zvijezda. U Düsseldorfu je predstavljen Swan 65, inače nasljednik nekada slavnog modela koji je svojevremeno pobijedio i u regati Whitbread oko svijeta, pa smo u atmosferi punoj povijesti gospodina Frersa upitali koje su za njega najvažnije karakteristike nove jahte. ‘Mnogo je detalja, velikih i malih, koji zajedno čine harmoničnu i udobnu cjelinu. Kao i u svakom mom projektu, tu su uključene i performanse – bit će to brza jedrilica. I ovdje imamo dva lista kormila, što je postao standard na trupovima koji imaju široke krme. Morate imati dva kormila jer kada ima jedan list, teško je upravljati jedrilicom, kada se brod nagne, kormilo ‘ventilira’ i gubite kontrolu. Ovako i osobe koje nisu vične kormilarenju mogu imati dobar osjećaj’, kazuje Frers.

German Frers

Danas klijenti traže više udobnosti, žele jedriti s obiteljima i djecom, a brod je idealno mjesto za ujedinjenje obitelji, kao svojevrsna kuća za odmor

Spomenuli ste harmoniju performansi i udobnosti?
U doba moje mladosti, klijenti su prevaljivali velike udaljenosti, popularne su bile dugačke uzobalne ili oceanske regate, a jedrenje je bilo zaista popularno kao poseban sport za ‘grube dečke’ i jedriličare. Danas klijenti traže više udobnosti, žele jedriti s obiteljima i djecom, a brod je idealno mjesto za ujedinjenje obitelji i odmor. Brodovi mogu ići bilo kamo, ali se uglavnom koriste za plovidbu na manjim udaljenostima i kao svojevrsna kuća za odmor.
Nakon što ste odradili svoj prvi projekt za Swan, porinuto je više od 1000 njihovih jedrilica s vašim potpisom. Možete li nam kazati kada je to bilo i možete li izdvojiti neki projekt?
Bilo je to 1980. godine (Swan 51) i jako je teško reći koji mi je projekt bio draži od kojeg, ali svi projekti slijede istu ideju i zajednički DNK brenda. Te vrijednosti su dobra kvaliteta, dobre performanse, dobar izgled i svojevrsna čistoća u konceptu, ništa nije umjetno. Sve je dobro koordinirano i organizirano, to je brod za dobre poznavatelje jedrilica, ali i za ljude koji inače uživaju u dobrom životu.

German Frers

Frers je dizajnirao neke od najvažnijih jedrilica u posljednjih šest desetljeća, a čiste linije njegov su prepoznatljiv dizajnerski potpis

Što vam je sljedeći projekt?
Sljedeći je Swan 48, koji slijedi istu filozofiju kao već predstavljeni modeli od 65 i 78 stopa. To će biti ulazni model, najmanji cruiser racer za Nautor. Dobro je zamišljen, ima isti koncept, dovoljno je prostran i dobro će jedriti.
Jako ste dobro prihvaćeni na sjeveru Europe. Osim Swana tu su i Hallberg Rassy, Royal Huisman…?
Moji su preci bili Vikinzi… (šala). Radim i na Tajvanu, u Kini, Turskoj i Južnoj Americi. Ali brodogradilišta koja cijene dobru kvalitetu se nalaze na sjeveru Europe i cijene moj rad. Primjerice, Hallberg Rassy radi vrlo dobre i ‘iskrene’ proizvode, s velikom vrijednosti za uložen novac, ali za klijente koji su okrenuti krstarenjima i vole biti zaštićeni od hladnih vremenskih uvjeta.
Jedrite li još na regatama?
Naravno, uglavnom na klasičnim, drvenim brodovima, među kojima nalazim svoje mjesto, gdje se mogu nadmetati pod jednakim uvjetima s ostalima. Ne mogu se natjecati s profesionalcima, a ne volim ni biti u njihovu društvu. Volim jedriti s prijateljima i obitelji, provoditi vrijeme s njima na brodu te sam stoga orijentiran na klasične jedrilice.

German Frers

Hallberg Rassy 340

Možete li izdvojiti neke projekte koje posebno pamtite?
Jahta Hyperion (Royal Huisman, 1997.) bila je poseban projekt, ujedno i najveći sloop u svoje vrijeme. Projekt jedrilice Stealth za Agnellija je bio također poseban i drugačiji od bilo čega do tada viđenog, bio je to projekt jedrilice za dnevna jedrenja koja je dvaput prejedrila Atlantski ocean… Raniji brodovi koje sam crtao i u kojima sam se natjecao u Admiral’s Cupu (i pobjeđivao, op.a.) također su mi dragi, ali tu su i mnogi drugi. Mogu prepoznati svoje projekte gdje god da idem.
Između ostalog, poznajete i hrvatsku obalu?
Bio sam nekoliko puta na krstarenju od Pule do Dubrovnika, a sreo sam puno i prijatelja u popularnim mjestima poput Hvara. Volim hrvatsko more i drago mi je vidjeti da se jahting vraća u to područje.

Fotografije Nautor’s Swan, Kurt Arrigo, Hallberg Rassy i Arhiva

Nizar Tagi
Lady Gaga