Forever Young

by Yachts Croatia

Gastronomska oda proljeću

‘Nisu sezone samo kalendar, ima jedan osjećaj proljeća, pored osjećaja drugih zbivanja u prirodi, osjećaj upisan u duši, dan za obećanje svim živonosnim klicama. Nije proljeće samo fikcija ili istina kalendara. Do moje smrti neka ne mine spasonosni osjećaj proljeća. Pozdrav njemu. I koji me ne budete umjeli izreći ni opisati, naslikajte me kao mladu živu proljetnu granu s dvije tisuće cvjetića koje prva ptica osjeti kao neodoljivo i gizdavo pijanstvo, da bi tako listao i granao…’ Ove divne riječi ostavio nam je veliki Tin Ujević. Teško je i zamisliti da bi itko tako bolno, a lijepo pisao o mladosti, u ovom slučaju, nazvanoj imenom proljeća. Proljeće je vrijeme buđenja, obnove i rasta. Vrijeme duhovne, ali i jedne prozaične obnove, obnove našeg svakodnevnog jelovnika. Proljetne livade nude savršene sastojke za jednu finu salatu koja čisti toksine iz našeg tijela, što stvara idealnu podlogu za nastavak sezone u zdravom tijelu. Ona je puna dragocjenih vlakana i vitamina, pogotovo prelivena limunom, maslinovim uljem ili medom. Salata od maslačka i rikole vrlo je visoko na ljestvici posebno kvalitetnih obroka koji nas čine vitalnijim, sretnijim i, u konačnici, mlađim. Naime, kao rijetko koja biljka, maslačak je sav ljekovit: i korijen, i biljka u cvatu, i cvjetovi. U svojim listovima sadrži obilje vitamina C, korijen je bogat kalijem, fosforom i silicijem, a cvijet ima tvari koje pospješuju probavu i jačaju organizam. Od cvjetova se pravi i vino koje ‘pobjeđuje’ proljetni umor. Dakle, stavite 200 grama listića mladog maslačka i rikole, 100 grama naribanog korijena celera, 100 grama klica od brokule i prelijte s dvije velike žlice maslinova ulja.

Forever Young

Proljetne livade nude savršene sastojke za jednu finu salatu

Zgodno je prisjetiti se jedne francuske poslovice koja kaže da salati ulje treba dodavati rasipnik, škrtica sol, ocat i začine, a luđak, koji u svemu pretjeruje, neka je izmiješa. Klice su, pak, priča za sebe. Za razliku od većine drugog povrća koje počinje gubiti svoj vitaminski udio čim ga se ubere, klice nastavljaju rasti i oblikovati hranjive tvari. Čim zrno proklija, sav škrob, ulja i ostali nutrijenti navale u klicu kako bi nahranili sićušnu novu biljku pretvarajući se u vitamine, enzime i ostale oblike bjelančevina, minerala i šećera. Sadržaj vitamina C povećava se fantastičnih 600 puta kad počne klijati. Zelena salata, koje ima mnogo varijanti, koristan je izvor folata, a ako su jako pigmentirani, listovi salate snažan su izvor antioksidansa beta-karotena koji može pomoći u sprječavanju degenerativnih, opakih bolesti. Bilo da se zove puterica, kovrčava endivija, kristalka, matovilac, lollo rosso ili hrastov list, zdjelu tih listova (blago začinjenih) dobro je pojesti kao zadnji obrok u danu jer osigurava miran san i smiruje stres. Kopriva je naš poznati ‘korov’, ali i rijetko ljekovita biljka. Gotovo da liječi sve, a posebno se ističu njezina svojstva koja pročišćavaju organizam. Treba birati samo mlade i nježne listove s vrha stabljike. Jako se lijepo slaže s mekanim sirevima, poput kozjeg ili ricotte, i kao nadjev za raviole. Juha od koprive zvuči pomalo egzotično, no lako ju je pripremiti. Sitno nasjeckajte 200 grama mladih listova koprive i na maslacu kratko propirjajte s malo mladog luka. Dodajte jedan veliki mladi krumpir narezan na kockice i ulijte jednu litru hladne vode. Kad je krumpir kuhan, propasirajte ga da biste dobili gustu juhu i na kraju ubacite 200 grama svježe nasjeckane koprive koju ste prethodno pomiješali sa žlicom vrhnja.

Forever Young

Srdela je često nepravedno zanemarena, a najbolja je kad se pripremi jednostavno, primjerice, s ukiseljenim mladim lukom

Najzeleniji je to mogući ukras za poseban ručak koji ste posvetili sebi, prirodi i vama dragim ljudima. Impresivni nutritivni sastav plavu ribu stavlja na pijedestal jer već i mali riblji obrok (100 grama) daje između trećine i polovine bjelančevina potrebnih svakog dana. Većina je bogata vitaminom B 12, koji je od ključnog značenja za zdrav živčani sustav, te jodom koji je bitan za pravilno funkcioniranje štitnjače. Nezasićena ulja plave ribe uspješno se bore s potencijalnim srčanim i moždanim problemima. Tuna, skuša i srdela čine ‘sveto trojstvo’. O tuni se puno govori, pa neka sad malo i ove druge dvije dobiju zasluženo priznanje. Skuša je bogata omega-3 masnim kiselinama, vitaminom D i selenom, čiji ozbiljan manjak može utjecati na srce. Na Novom Zelandu, gdje je tlo siromašno selenom, skuša je itekako cijenjena namirnica. Njihova sezona je upravo u kasno proljeće i rano ljeto. Esencijalne masne kiseline su lako hlapljive i dobrim dijelom izgaraju na visokim temperaturama, zato je važno ovu ribu pripremati na niskim temperaturama iako je mnogima najdraža onako ‘reš’, ravno s gradela. Srdela je jeftin i koristan izvor bjelančevina, željeza i cinka. Nepravedno je često zanemarivana, a najbolja je ako se priprema na najjednostavnije načine. Uz pola glavice mladog radiča i 250 grama mladog špinata, koje ste lagano propirjali na maslinovu ulju, savršeno se uklapaju i pečene srdele (ali, nemojte ih uvaljati u brašno prije pečenja).

a gastronomic ode to spring

I pizza može biti zdrava i hranjiva – kvalitetno tijesto prekriveno umakom od rajčica i mozzarellom, a obilato posuto origanom

Onima koji su se našli malo posramljeni čitajući ove male savjete jer im je pizza ipak najbolje i najslađe jelo, trebalo bi itekako laknuti jer kvalitetno tijesto za pizzu, prekriveno isto tako kvalitetnim umakom od rajčica i mozzarellom, a obilato posuto origanom, zdrava je i hranjiva varijanta. Naime, naziv origano potječe od grčke riječi ‘radost planina’, a upravo u planinama rastu divlje vrste ove biljke. Izuzetno je snažan antioksidans i sadrži veliki broj minerala (magnezija, cinka, kalija, bora i bakra). Također je jedan od najdjelotvornijih prirodnih antibiotika. Studije su pokazale da karvakrol, koji je njegov najvažniji sastojak, u kratkom razdoblju ubija bacile i ima antikancerogeno djelovanje. U medicinskom smislu origano proživljava pravu renesansu. Zanimljivo je da ga jako vole i pčele. Stari Rimljani i Grci stavljali su mladencima na glave krune od origana jer se vjerovalo da tjera tugu… Kaže se da je ljepota u očima onog koji gleda. E, pa da bismo bolje vidjeli ljepotu oko nas i bili lijepi u tuđim očima, dobro je s vremena na vrijeme popiti sok od mrkve. Uvijek birajte veće, čvrste i jako narančaste mrkve. Kad vam padne na pamet da uz dobar film nešto i gricnete, neka to bude mrkva. Ne bi bilo pošteno ne spomenuti i nešto konkretno. Dakako, ovih dana to je mlada janjetina i mladi luk. S janjetinom ne pretjerujte, a s lukom nema problema jer smanjuje razinu kolesterola, a njegovi sumporni spojevi sprječavaju rast kancerogenih stanica. Često se spominje i kao afrodizijak, naročito u slučajevima kada smo pod stresom. Priču o zdravim namirnicama koje nas usput i pomlađuju neka s pravom završi – vino. Već je poznato da je crveno vino dobro za naše srce, ali isto tako može pomoći u skidanju kilograma i daje svježinu našoj koži. S razlogom se naziva pićem bogova. Zdravo je za tijelo, um i duh. I tu se slažu liječnici svih struka. U njemu se doista nalaze supstancije koje pomlađuju tijelo aktivirajući kemikalije koje štite od bolesti vezanih uz starenje. I, naravno, ne zaboravite – samo umjereno. Baš kao u svemu, zar ne?

Tekst Jasmina Stošić Fotografije Đorđe Stošić

Korčulanske Pjatance