Domagoj Đukec: Automobil mora kroz dizajn pokazati stav

5 MINUTES READ
00:05:00

Glavni šef dizajna marke BMW Domagoj Đukec otkrio nam je tajne dobrog dizajna automobila, ispričao zanimljive stvari o bavarskom proizvođaču i željama za budućnost

Kao i većini klinaca, Domagoju Đukecu automobili su se u djetinjstvu uvukli pod kožu. Volio ih je gledati, crtati i sanjariti o njima. Do 13. godine već je odlučio što želi biti u životu. Našao je informativni letak o studiju automobilskog dizajna, potrčao doma majci i slavodobitno ustvrdio: Ovim se poslom želim baviti.

Nakon srednje škole izabrao je Sveučilište u Pforzheimu gdje je kao pripravnik učio kod različitih proizvođača automobila. Pred kraj studija Domagoj Đukec dobio je stipendiju od Audija, a prvo mu je zaposlenje bilo u Volkswagenovu dizajnerskom studiju u Barceloni.

Domagoj Đukec u BMW-u radi od 2010. godine

U Španjolskoj je proveo tri godine, a idućih devet je odradio u PSA. Poziv BMW-a stigao je 2010. U osam je godina odradio jako puno projekata, a bio je šef dizajna BMW-ovih odjela ‘i’ i M, a nedugo nakon našeg razgovora za Yachts postao je i glavni šef dizajna kompletne marke BMW.

Iako je odrastao u Njemačkoj, njegovi su podrijetlom iz Međimurja. Sjajno govori hrvatski u kojem se simpatično čuje kajkavski naglasak. Domagoj Đukec sebe opisuje kao emocionalnog racionalista. Divi se Michelangelovu umjetničkom razumijevanju, a posebno je fasciniran načinom na koji talijanski renesansni genije stvara napetost.

Kod modnog dizajnera i fotografa Karla Lagerfelda sviđaju mu se inteligencija i individualizam njegova djela. Jedan od Đukecovih najvećih izvora inspiracije je ‘La Dolce Vita’ – sam život. Dobar dizajn ima moć da ljudima život bude ugodniji, a Domagoj Đukec to opisuje kao idealnu kombinaciju emocionalne poželjnosti i funkcionalne uporabe.

Domagoj Dukec Head Of Design Bmw 01
Domagoj Đukec je postao šef dizajna BMW-a u travnju 2019. godine

Kada čovjek vidi vašu funkciju šefa dizajna odjela ‘i’ te M, pomisli kako imate bipolarni poremećaj. Sport i električna vozila. Kako spojiti nepomirljivo?
Ha-ha. Već sam rekao u jednom razgovoru kako se i meni ponekad čini kako na jednom ramenu imam anđela, a na drugom vraga, a pojasnit ću vam kako sve ima jako puno smisla i kako su ti odjeli sličniji nego što mislite. Za početak, zajednička im je stvar što su oba nišne marke zadužene za imidž i jačanje BMW-ova brenda. Druga stvar koja je zajednička je inovativnost. M, ili Motorsport, postoji 40 godina. Mi smo prvi imali takav sportski odjel koji su kasnije preuzeli i ostali premium proizvođači u vidu AMG-a ili RS-a. M automobili su ‘pinnacle’, nešto najbolje što BMW nudi svojim kupcima. S druge strane, kroz podmarku i gledamo u budućnost. Takvi su auti namjerno dizajnirani drugačije, napravljeni su da provociraju. A opet su neupitno BMW-ovi. Simbolizira ih plava boja koja na našem logotipu označava nebo, horizont, pogled u budućnost. I tu smo bili prvi među premium proizvođačima koji su nudili električna vozila i danas smo u tom segmentu najprodavanija marka. Audi i Mercedes tek su sada krenuli s e-tronom i EQ-om. Podmarka ‘i’ simbolizira tehnološki inkubator jer BMW je inovativna tvrtka. Samo jedan primjer, u doba kada smo predstavili rotirajući gumb u seriji 7 za infotainment, Apple je predstavio sličnu stvar na iPodu. Tada je to bila posljednja riječ tehnologije koju su kasnije kopirali i ostali.

Najbolji dizajn dolazi od mladih i naivnih ljudi koji nisu opterećeni tim procesima odlučivanja.

Postoji li neki dizajner ili automobil koji je posebno utjecao na vas?
Volim klasične automobilske proporcije, poput Jaguara XJ. Ali dragi su mi i Citroënovi modeli DS ili CX. Smatram kako automobil mora kroz dizajn imati stav. Što se tiče dizajnera, nemam favorita ili uzora. Volim radove Bertonea, Pininfarine, Giugiara, Gandinija. Za vrijeme studija sam proučavao Lamborghini koji je radio potpuno suprotne stvari od Ferrarija. Ako je Ferrari imao padajuću liniju zadnjeg kraja, Lambo ju je uzdizao. Radili su poster automobile s jakim karakterom, poput, primjerice, Countacha.

BMW Series 4 World Premiere 01
Nova BMW serija 4 uz slavne prethodnike

Može li se dizajner zvati umjetnikom?
Kao dizajner ste zaposleni u tvrtki koja ima određene poslovne ciljeve. Vi ste dio šireg tima. Sve odluke su preuzete s velikom odgovornošću u smislu prihvaćanja proizvoda. Svaki dizajnerski element ili boja dio je plana za prikazivanje vozila na željeni način. Kad ste samo dizajner, brinete se za vaš automobil i ne poznajete složenost cjelokupnog poslovanja. To vam postaje jasnije kako napredujete prema vodećim funkcijama. Moje je mišljenje kako najbolji dizajn dolazi od mladih i naivnih ljudi koji nisu opterećeni tim procesima odlučivanja.

‘San mi je dizajnirati brod. Odrastao sam uz Miami Vice, moćne glisere i Ferrari’

Automobili su jako slični. Kako vidite današnji dizajn i kako komentirate Mercedesov ‘russian doll’ pristup?
Za razliku otprije dvadesetak godina, kada su postojale podjele na dobro i loše dizajnirane automobile, moje je mišljenje kako danas nema lošeg dizajna. Ima puno brendova čiji automobili jako dobro izgledaju. Što se tiče sličnosti, pogledajte proizvođače luksuznih torbica. Svaka ima praktički isti oblik, a mijenjaju se logotipi kompanija. Ista se stvar događa na tržištu mobitela. Kao dizajner odgovorni ste ne samo za estetsku i funkcionalnu izvedbu proizvoda, već i za komercijalni uspjeh. Što se tiče Mercedesa, oni su napravili S-klasu, a nakon toga su prema njoj radili ostale modele. To je njihova trenutačna strategija. BMW je odlučio kako svaki model mora imati osobnost jer su to kupci tražili. Nova serija 3, X2, X7, serija 8 imaju drugačiji karakter. Dizajner je samo jedan dio tima koji odlučuje o finalnom proizvodu, a BMW je u terminima autoindustrije mala tvrtka i svaka je pogreška skupa. Neki put se dogodi da se gotov auto u odnosu na studiju razlikuje u više od 50 posto stvari. Istodobno, moramo misliti na tradicionalne i konzervativne kupce koji žele 320 ili 520 d i pomicati granice. Konstantno analiziramo i balansiramo između poštovanja tradicije BMW-a i napretka. Koliko je to teško, pokušat ću vam dočarati na primjeru M modela. U SAD-u naši su modeli prepoznati kao sportske limuzine namijenjene za ljude koji vole voziti. S druge strane, u Kini kupci žele više luksuza u unutrašnjosti, a nije im toliko bitan broj konjskih snaga kod automobila. U premium segmentu ljudi uz automobil kupuju na neki način i status. Ljudi sanjaju o BMW-u jer očekuju određenu vrijednost i kvalitetu od automobila.

BMW Concept I4 01
BMW-ov koncept električnog automobila i4

Budućnost automobila?
Jako je puno pitanja koja se trenutačno vrte u našoj branši. Elektrifikacija, autonomna vožnja, ekološka održivost. Zanimljivo je i pitanje vlasništva. Ne znamo hoće li ljudi i dalje željeti kupovati automobile ili ćeš ih na neki način posuđivati ili dijeliti. Dolaze nove tvrtke, pogotovo u Kini, koje mogu forsirati drugačiji dizajn. Kad razmišljam iz pozicije BMW-a, neki nam je put tradicija hendikep jer smo kupce navikli na određeni dizajn i nikada nije dobro ljude jako šokirati. Mogu samo reći da će naši električni modeli sigurno zadržati BMW-ov genetski kod i sklonost dinamičnoj vožnji.

Rimac ima strast za automobile

Vaše mišljenje o Mati Rimcu?
Meni je Mate super tip. Kada sam ga upoznao, bio sam oduševljen. Na tom se mladom čovjeku vidi strast za automobilima i poslu koji radi. Znam da većina ljudi misli kako je u pitanju samo sjajan marketing i prodaja priče, ali ne razumiju kako se u Upravnom odboru Porschea ili Aston Martina odluke o suradnji ne donose na temelju nečije dobre promocije, nego znanja. Rimac jako dobro poznaje tehnologiju i zato su ga drugi proizvođači izabrali za suradnju.

Volite li brodove?
Obožavam. U Hrvatskoj godišnje provedem nekoliko tjedana na odmoru i dio tog vremena boravim na brodu. Imao sam i gliser. Dijete sam koje je odraslo gledajući Miami Vice, moćne motorne brodove i Ferrari. San mi je dizajnirati barem jedan. Čini mi se kako u tom sektoru dizajneri imaju punu veću slobodu kod oblikovanja nego mi u autoindustriji. Volio bih raditi neki motornjak jer mislim kako ih bolje poznajem od jedrilica. Dvadesetak metara, dvije ili tri kabine. Sportska linije s finim interijerom. Obvezno hibridni pogon. Tko zna, možda mi se želja i ostvari.

Fotografije BMW

Tekst Hrvoje Bulešić

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija proljetni broj Yachts Croatia 66 Jahting

Proljetni broj u prodaji: Uz Monicu Bellucci i Yachts izlog otvaramo sezonu u velikom stilu

S prvim ovogodišnjim brojem našeg luksuznog magazina otvaramo sezonu u velikom stilu. Yachts Croatia 66 donosi brojne teme iz područja jahtinga, luksuza i hedonizma koji …

Jesenski broj Yachtsa Jahting

‘Epidemija’ novih jahti u jesenskom broju Yachtsa

Na kioscima je jesenski broj Yachtsa Croatia koji, uz uobičajene zanimljive teme, donosi i prilog o novim plovilima za nadolazeću nautičku sezonu Jahte se danas …

mate-rimac-02 Intervjui

Kako Mate Rimac zamišlja automobilsku budućnost

Mate Rimac Rimac Automobili su u samo deset godina prošli put od obećavajućeg start-upa do tvrtke koja surađuje s Porscheom, Aston Martinom, Koenigseggom, Kijom i …

bmw-8-01 Automobili

Novi BMW serije 8 Gran Coupé

BMW serije 8 Gran Coupé ističe se osebujnim karakterom, elegantnim dizajnom, izvanrednim dinamičkim osobinama i performansama te unutrašnjim prostorom Luksuz i sport Modelu BMW serije …

Destinacije

Plešivica: Uskim cestama u carstvo hrvatskih pjenušaca

Hrvatska se sa svojom listom autohtonih sorti savršeno uklapa u nove svjetske enološke trendove, a mi smo ovu regiju s nekim od najboljih pjenušaca odlučili …

Lexus 03 Automobili

Lexus proslavio 30. rođendan

Deset milijuna prodanih vozila, od čega čak 1,6 milijuna hibridnih modela, impresivne su brojke kojima se može pohvaliti Lexus, brend koji je eventom u zagrebačkoj …

Ovo je fotografija grad Rovinj Hrvatska

Rovinj: Grad u kojem Istra ljubi more

Rovinj su slikari, pisci i moderni turistički nomadi proglasili jednim od najromantičnijih europskih gradića. U njemu ljeti na terasama gore svijeće, a putnik namjernik – …

Ovo je fotografija CRN M/Y 142 Jahting

CRN napreduje u gradnji M/Y 142

Kuća CRN, legendarno brodogradilište koje sad pripada grupi Ferretti, lijepo napreduje u gradnji custom jahte CRN M/Y 142. Ovu aluminijsku megajahtu dizajnirao je tehnički ured …

Ovo je fotografija jedrilice ClubSwan 36 u plovidbi Testovi

ClubSwan 36 na testu: Monoklasa na raketni pogon

ClubSwan 36 iznenadit će vas performansama koje su plod izuzetno pametnih rješenja smišljenih u konstrukciji jedrilice, da bi je prilagodili modernim jedriličarskim trendovima u kojima …

Ovo je fotografija mercedes EQS Automobili

Mercedes EQS prva je električna luksuzna limuzina na svijetu

Model EQS je prva potpuno električna limuzina iz serije Mercedes-EQ. S ovom limuzinom Mercedes-EQ ponovo definira ovaj segment vozila. EQS je također prvi model koji …

Ovo je fotografja rolex satovi explorer Luksuz

Novi Rolex satovi za 2021. godinu

Rolex predstavlja najnovije kreacije koje su oživljene njihovim jedinstvenim urarstvom. Ovi nas satovi vode od najdubljih špilja do najviših planinskih vrhova, od vanjskih dijelova Sunčeva …

Ovo je fotografija Porsche Ladies Day 2021 Automobili

Porsche Ladies Day 2021.: Prvi Porsche event samo za žene

Povodom Dana žena, prvi put u Hrvatskoj organiziran je Porsche Ladies Day 2021., vozački event Porschea samo za žene. Odabrane dame imale su priliku isprobati …

Scroll to Top