Predstavljamo deset brodskih ikona

7 MINUTES READ
00:02:30

Predmeti možda ne sanjaju o tome da postanu legende, kao što to čine ljudi, ali ipak ima onih koji su, zbog neke izuzetne osobine, postali ikone svoga vremena

Kultni osvajač mora Bertram 31

Ovaj sport ‘fisherman’, kojeg Amerikanci nazivaju ‘convertible’ (jer se isporučuje u nekoliko inačica), stvoren je za otvoreno more. U verziji bez gornjega mosta – koji je Bertram izveo u stakloplastici, što je za ono vrijeme bila nevjerojatna inovacija – osvojio je 1961. godine poznatu utrku Miami – Nassau: Dick Bertram je ušao u legendu prosječnom brzinom od 30 čvorova. Dizajner Ray Hunt svoj je proizvod nazvao Moppie, po nadimku Bertramove supruge, a ime se nastavilo koristiti i na drugim modelima game. Bertram 31 imao je trup V-profila s nagibom plohe dna od 24° i do danas je jedan od najbolje projektiranih brodova svoje kategorije. Najomiljeniji sredinom 1980-ih, ovaj je model utjelovljenje tog desetljeća.

Top 10
Bertram 31

Influencerica Carinthia VI

John Bannenberg s pravom se smatra ocem modernog dizajna luksuznih jahta. Carinthia VI, danas The One, dizajnirana je 1973. za Austrijanca Helmuta Hortena. Pedesetak godina nakon porinuća, Carinthia VI je i dalje veličanstvena. Nadahnuta ratnim krstaricama, dugačka je 73 m i široka 9,35 m te krajnje elegantna – ta širina danas je uobičajena za brodove dugačke svega 50 m. Osim što je estetski jedinstvena, Carinthia VI je zanimljiva i performansama: brzina krstarenja iznosi joj 22 čvora, autonomija 4.000 nm, a najveća brzina čak 28 čvorova. Tijekom 2016. brod je oštećen u požaru i čeka renovaciju.

Klasika koja ne stari Cigarette 38 Top Gun

Životno djelo Dona Aronowa, mitska marka Cigarette, i danas je pojam za brzi ‘offshore’ gliser. Jerry Jacoby je 1981. osvojio naslov svjetskog prvaka modelom Hawk, a iste godine je Aronow ponovno otkupio brodogradilište Halter Marine, koje je 1979. bio prodao. Cigarette Top Gun stvoren je 1987, na temelju koncepta iz 1981, kojem su dodana dva zakrilca za postizanje veće brzine. Danas je Cigarette 38’ i dalje nevjerojatno privlačan brod, najprepoznatljiviji izdanak kuće čiji je slogan ‘American Offshore Legend’. Zgodan pokazatelj popularnosti – generički naziv za ‘offshore’ brodove u engleskom je danas ‘cigarette boat’.

Top 10
Cigarette 38 Top Gun

Kraljica Open kategorije Mangusta 80

Iako su brodogradilišta Technomarine, svojim modelom Cobra 58 i Arno, svojim Leopardom od 21,50 m, postavila temelje vrlo popularne kategorije ‘open’, model koji je taj segment obilježio bila je Mangusta 80’ Open, drugi po redu dulji od 24 m (nakon jahte Palmer Johnson 80’ Force of Habit) predstavljena 1991. godine. Velika, visoka, brza i impresivna, oduševila je i upisala same petice, i od profesionalaca i od tržišta. U početku je bila opremljena dvama motorima 16V92 GM od po 1.450 KS, a zatim parom MTU-ovih agregata od po 1.800 KS ili 2 x 2.400 KS. Zahvaljujući prijenosnom sustavu Arneson Drive, najveća brzina, uz dva motora od po 2.000 KS, iznosi joj više od 40 čvorova. U novijim izdanjima, opremljena je motorima MTU od po 2.400 ili 2.600 KS, uz koje joj se najveća brzina penje do 50 čvorova, ali zbog svojeg oblika Mangusta 80’ nije besprijekorno stabilna pri velikim brzinama – za koje nije niti stvorena – pa takve podvige pokušavajte samo na potpuno mirnomu moru čak 28 čvorova.

Mjerna jedinica za stil Riva Aquarama

Riva Aquarama je na ovoj listi ne samo zato što se nama najviše sviđa, nego i zato što se najviše sviđa svima koji se na bilo koji način bave plovilima za razonodu. Predstavljena 1962. godine, Aquarama se proizvodila sve do 1996., kad su troškovi gradnje postali previsoki za modernog nautičara, jednako zbog ‘svemirske’ cijene kvalitetnog mahagonija i ručnoga rada. Iako je originalno Aquarama nastala evolucijom modela Triton, postala je legenda i prodana je u čak 769 primjeraka, od čega 278 u verziji Special, s parom jakih motora V8 od po 350 KS. Ta posebna verzija ima i dulju krmenu platformu. Okrunjene glave, industrijalci i poznate osobe poput Brigitte Bardot i Rogera Vadima, proslavili su ovaj model kao vlasnici ili korisnici, a on je ubrzo postao najviše fotografirani brod na svijetu. Riva je izvanredno iskoristila popularnost tog modela i stvorila njegovog nasljednika Aquarivu, koji je također postigao lijep uspjeh, iako, po svoj prilici, neće postati legendaran poput svog prethodnika. ‘Ferrari’ na moru, kako su još znali zvati Aquaramu, najpoznatiji je rad pokojnog umjetnika Carla Rive.

Sedam stopa za legendu Magnum Marine 70

Filippo Theodoli, vlasnik legendarnog Magnuma s još legendarnije adrese 188th Street u sjevernom Miamiju, stvaranjem Magnuma 70 malo se zaletio: namjeravao je oblikovati model od svega 63 stope. Ipak, tih sedam stopa više ušlo je u legendu osvajanjem ‘offshore’ utrke Miami – Nassau – Miami, iste one na kojoj je model od 63 stope oborio brzinski rekord krajem 1980-ih, a opremljen dvama motorima od po 1.850 KS. Magnum Marine 70 bio je jedan od modela koji su obilježili svoje desetljeće; pokretan dvama motorima GM16V92 od po 1.450 KS i površinskim vijcima Arneson Drive, postizao je brzine veće od 40 čvorova a – za razliku od svojih talijanskih konkurenata – nije se plašio valovitoga i otvorenog mora. Trup Magnuma 70 bio je remek-djelo svoga vremena, jer su tehničari kuće napravili nemoguće kako bi mu smanjili težinu do minimuma. Pun ‘mana’ – neudoban, skučenog prostora za sunčanje ili bilo što drugo osim upravljanja, gotovo neupotrebljivog pramca – Magnum Marine 70 bio je stvoren doista samo za jurnjavu, ali u tome je bio bolji od svih drugih. Kao i prethodnik 63, i 70 je dizajnerski bio djelo studija Pininfarina, a danas je dostupan u moderniziranoj verziji i s motorima MTU uz koje leti brže od 50 čvorova.

Top 10
Mangusta 80 Open

Letač na valovima Monte Carlo Offshorer 30

Monte Carlo Offshoreru život je udahnuo Carlo Riva, a u prvoj verziji, početkom 1970-ih, ovaj je brodić imao samo 28 stopa i dva motora V8 Crusader, smještena jedan ispred drugoga. Građen na jezeru Garda, nije se pokazao osobito tržišno uspješnim, pa je ubrzo zamijenjen redizajniranom verzijom duljom za dvije stope – i uspjeh nije izostao. Doživio je nekoliko ‘reinkarnacija’, a konačno je oduševio u verziji Sport, s parom motora V8 BPM od po 380 KS, koja je nedugo nakon predstavljanja ukrasila obale Monte Carla, Cannesa i St. Tropeza i zadala glavobolje mahagonijskim Rivama. Njegov je trup V-profila bio izvanredno prilagođen Sredozemlju i elita ga je uskoro prihvatila kao službeno prijevozno sredstvo. Postizao je brzinu veću od 50 čvorova, a usto je bio zgodan i udoban – može li se poželjeti više? Povrh svega je nudio i neke zanimljive luksuzne detalje, poput pravih pravcatih stuba, koje su iz kokpita vodile do krmene platforme. Kasnije je pretvoren u verziju od 32 stope, koja nije postigla mitski uspjeh, jer je Offshorer 30 već bio osvojio i zadržao srca bogatih ljubitelja jurnjave morem.

Savršen izdanak 1980-ih Heesen Diaship Octopussy

Ova je jahta posebna baš po svemu. Plod susreta i razmjene ideja dvaju vrsnih umova i poznavatelja brodogradnje, Johna Staluppija (trgovca automobilima iz New Jerseyja i bliskog prijatelja mafije) i Franza Heesena (osnivača istoimenog brodogradilišta), Octopussy je dugačka 38 m i postiže brzinu od 50 čvorova. Građena u Diashipu – Dutch Italian Ship ‘škver’ je specijaliziran za poliesterske brodove – originalno je trebala biti dugačka 40 m. Franz Heesen i Franck Mulder preuzeli su na sebe golem rizik ovom narudžbom, jer je ispunjenje obećane brzine od 50 čvorova na 40 m duljine i danas problem, a kamoli prije više od dvadeset godina. Prema dogovoru s rođenim trgovcem Staluppijem, svaki ih je čvor manje od 48 imao stajati 200.000 dolara (!) i naručitelj je mogao na temelju toga raskinuti ugovor i zahtijevati povrat troškova. Ali, na testu 15. svibnja 1988. godine, Octopussy je na moru pored Ossa u Nizozemskoj, postigla brzinu od 53,7 čvorova (opremljena trima MTU-ovim motorima od po 3.500 KS i hidroturbinama KaMeWa). Uređena klasično i raskošno, Octopussy je simbol svoga vremena par excellence, savršen izdanak 1980-ih: raskoš i inovacija idu ruku pod ruku. Upravo je Octopussy bila jahta koja je proslavila kuću Heesen i otvorila joj put prema onomu što je ona danas: Diaship više ne postoji, ali je Heesen zato svepriznati majstor za jahte dulje od 65 m.

Top 10, brodske ikone
Wally Power 118

Ploveća revolucija Blohm & Voss ‘A’ by Starck

Ako postoji neka jahta koja je izazvala divljenje apsolutno u svakoga tko ju je vidio, to je ‘A’ Philippea Starcka. Svaki detalj ove ploveće revolucije prkosi svakom pravilu dizajna i brodogradnje. Eksterijer ‘A’ ne odgovara niti jednom stilu u brodogradnji i pravila ga se ne tiču, a unutrašnjost je poput pogleda u Starckovu dušu: smirena, jednostavna i čista. Ukratko, odiše blaženstvom. Dugačka 119 m i široka 18,87 m, ‘A’ je golema dama koju pokreću izvanredno snažni motori, ukupne snage 12.200 KS i koja stoga postiže brzinu od 23 čvora. Ono što je najvažnije kod ‘A’ zapravo i nije njezin ekstremno ekstravagantan dizajn, nego činjenica da se ta jahta lijepo uklopila u nautički svijet, što je potvrda da ona nije puka stilska vježba ekscentričnog dizajnera, nego savršeno funkcionalan brod, premda stvoren po idejama potpuno drugačijim od uvriježenih. Sasvim drugačiji pogled na luksuznu nautiku, ‘A’ je spomenik svomu stvoritelju Starcku, kojeg bismo prije svega nazvali hrabrim.

Brod Dartha Vadera Wally Power 118

Krasan eksperiment i neuspio tržišni pothvat, Wally Power iz 2002. sve je prije nego isplativ. Pa ipak, sve je prije i nego neuspješan. Prodan u jednom (1!) primjerku, Wally Power je ploveća odvažnost. Luca Bassani, osnivač kuće Wally i dizajner ovog plovila, nije se vodio baš ničim osim vlastitim idejama pri radu na jahti Wally Power 118, a za to je vjerojatno nagrađen samo ulaskom u povijest. Wally Power 118 ima neobično agresivan profil, čak i u vremenu kad se svaka druga brza jahta hvali agresivnošću linija. Nadahnut vjerojatno samo ‘nevidljivim’ (stealth) borbenim avionima i sličan baš ničemu drugom na zemlji, vodi ili u zraku, Wally Power 118 doista nije brod za svačiji ukus, ali je upravo bio prva jahta kojom je uvedena stroga jednostavnost u nautiku – naravno, interpretiranu u znatno ublaženoj verziji za prosječnu jahtu i prosječnog kupca. Dugačak 36 m i širok 9 m, fascinantni Wally ima preveliku strojarnicu i svega tri kabine, pa je jasno da nije ležerna jahtica za opuštanje negdje na vezu. Pokreću ga tri turbine Textron Lycoming od po – pazite sad – 5.600 KS, a troši 3.000 l goriva po satu plovidbe. Da, po satu. Najveća brzina iznosi mu 50 čvorova, ali ništa od toga zapravo nije ono što ga određuje, jer je Wally Power 118 jahta koja se ne može opisati unutar tradicionalnih okvira poimanja plovila za razonodu. Prekrasan i jedinstven, lijepi Wally je i danas, skoro 20 godina nakon stvaranja, još uvijek daleko ispred svoga vremena (ili bjegunac u evolucijskoj slijepoj ulici?).

Fotografije Arhiva i Riva/Thierry Ameller

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
MCY70skylounge Jahting

MCY 70 Skylounge: Udobna jahta vitkih linija

Monte Carlo Yachts najavio je gradnju jahte MCY 70 Skylounge, prototipa druge generacije brodova ove kuće, čija će temeljna odlika biti veće i bolje osvijetljene …

Heesen Hybrid Jahting

Impresivna godina za Heesen

U brodogradilištu Heese trenutno je u gradnji čak 13 jahta, ukupne duljine 731 metar i težine 10.114 tona. Svjedok popularnosti Heesena je i podatak da …

Mcy 76 Testovi

MCY 76 na testu: Nova generacija kultnog modela

MCY 76 ima čiste i zavodljive linije, a svijetli tonovi hrasta i lakirane površine u funkciji su naglašavanja ambijentalnog svjetla koje dopire sa svih strana …

Mcy 76 00 Jahting

Monte Carlo Yachts dovodi MCY 76

Monte Carlo Yachts u Düsseldorf dolazi s najnovijim modelom MCY 76, premijerno predstavljenim u Cannesu ove jeseni. Najnovija reinkarnacija prvog modela kuće dokaz je organske …

Jahting

Heesen

Explore. Experience. Xventure. Kuća Heesen udružila se s renomiranim engleskim studiom Winch Design i stvorila savršeni explorer, spreman povesti vlasnika daleko od uobičajenih jedriličarskih ruta …

Testovi

MCY 66: Umijeće življenja na moru

Nova talijanska jahta, u kojoj se pametan i elegantan dizajn isprepleće s funkcionalnošću, ima sve odlike budućeg klasika Klasične linije eksterijera Monte Carlo Yachts 66 …

Ovo je fotografija pogled odozgo na otok Silbu Destinacije

Otok Silba: Skriveni kutak Dalmacije

Premda je površinom malen otok, Silba obiluje pješčanim i šljunčanim plažama i uvalicama, područjima obraslim crnikom, te nesvakidašnjim znamenitostima Svaka usporedba otoka Silbe odnosno njegovih …

Ovo je fotografija srebrni olimpijac tonci stipanovic Intervjui

Tonči Stipanović: Srebrni letač

Tonči Stipanović jedini je hrvatski jedriličar koji je dva puta osvajao medalje na Olimpijskim igrama, u Riju i Tokiju Za one koji ne znaju, Srebrni …

Ovo je fotografija bundeva, jesenske delicije Gastronomija

Bundeva je gastronomska kraljica jeseni

Bundeva je jednostavna i nezahtjevna namirnica, nekad zanemarena, danas se na velika vrata vraća u restorane i kuhinje urbanih domaćinstava Cucurbita pepo ili u narodu …

Ovo je fotografija Only&Only Portonovi Putovanja

Luksuzna zimska avantura One&Only Portonovi čeka na vas

Okružen samotnim plažama, slikovitim otocima i srednjovjekovnim gradićima, One&Only Portonovi nudi opuštanje uz more, vrhunske restorane i pionirski pristup wellnessu Smješten na ulazu u Boku …

Gastronomija

Čokolatijer Claude Krajner oduševio čokoladnim desertom u Esplanadi

Čokolatijer Claude Krajner stigao je u Zagreb i u restoranu Zinfandel’s zagrebačkog hotela Esplanade pred brojnom publikom predstavio svoj poznati čokoladni desert mousse od gorke …

Luksuz

Zaboravite na novčanik, plaćajte Garmin satom

Garmin Pay je brz, siguran i praktičan način plaćanja na svim mjestima koja omogućuju beskontaktno plaćanje – sada uz Visa debitne kartice Zagrebačke banke Ponekad …

Scroll to Top