Christopher Head radi za Sunseeker točno pola života, trideset od svojih šezdeset godina. Sunseeker London Group danas JE jedna od najmoćnijih tvrtki u nautičkom sektoru, s uspješnim uredom i u Hrvatskoj
U 1960-ima, današnji direktor tvrtke Sunseeker London David Lewis počeo je raditi za očevu kompaniju sa sjedištem u Wansteadu, u Londonu. Nekoliko godina kasnije, Christopher Head, danas direktor prodaje grupe Sunseeker, pridružio se Davidu u kući Lewis Marine kao inženjerski pripravnik – bilo mu je tek 16 godina – gdje je polako počeo učiti pojedinosti jedinstvene jahting industrije, radom u različitim odjelima. Kroz suradnju s genijalnim Robertom Brathwaiteom, pokojnim osnivačem Sunseekera, ispisali su povijest, a zajedno su izgradili i najveću mrežu zastupnika za Sunseekerova plovila i proizvoda diljem svijeta. Ovo putovanje započelo je prije točno 30 godina, a Sunseeker danas ima 30 ureda u 20 zemalja diljem Europe i Sjeverne Afrike. Iz godine u godinu Sunseeker London Group prodaje više od polovice Sunseekerove proizvodnje. Grupa trenutno zapošljava više od 200 članova osoblja koji zajedno mogu komunicirati na 14 različitih jezika, jer je njihova klijentela internacionalna. Jedan od važnih jezika je i hrvatski, s jakim regionalnim uredom Sunseeker Adriatic Grupe koji vodi Marko Torić.
UPITALI SMO GOSPODINA HEADA O NJEGOVIM POČECIMA.
Rođen sam u istočnom dijelu Londona i u High Streetu je bio salon brodova. Kao školarac sam za vrijeme odmora za ručak gledao kroz izlog te trgovine i mislio, jednog dana ću raditi ovdje, jednog dana bih želio biti inženjer brodogradnje. Tada mi je bilo 11 godina. U to vrijeme su Lewis Marine prodavali modele Rive, američke i britanske jahte, kao i veliki broj izvanbrodskih motora. Lewis Marine je bio u vlasništvu oca moga sadašnjeg poslovnog partnera, Bernarda Lewisa. Kad sam dovršio školovanje, zamolio sam ga da me zaposli i tako je počelo moje novo obrazovanje, moje pripravništvo u brodogradnji. U radionicama sam bio do 21. godine, a onda sam napustio tvrtku i otišao u Australiju, no nedostajala mi je domovina i vratio sam se u Englesku. Međutim, tada nije bilo slobodnog položaja na koji sam se mogao vratiti. To je bilo u studenome, a u prosincu me David nazvao da pita mogu li pripremiti Rivu Super America, koja je stigla cestom iz Italije, za predstavljanje na London Boat Showu. Nakon toga David me upitao bih li pomogao s tehničkim savjetima na sajmu, na što sam pristao. To je bio pravi početak moje prodajne karijere. Bila mi je 21 godina, a prodao sam više brodova nego njegov prodajni tim od pet ljudi. Davidov otac je u to vrijeme još bio živ i nakon tog uspjeha me pozvao u svoj dom, u vrlo lijepoj četvrti u predgrađu Londona. Bernie Lewis mi je rekao da ostanem kod njih jer ga se silno dojmio moj uspjeh. Napredovao sam do direktora prodaje, a nekoliko godina kasnije rođen je Sunseeker London.
ZNAČI LI TO DA OVE GODINE SLAVITE DVA ROĐENDANA?
U veljači sam navršio šezdeset godina, a prije trideset godina započeli smo samo s jednim izložbenim prostorom. Nakon toga smo se proširili iz istočnog u zapadni London, gdje smo otvorili ured u Mayfairu, u ulici Grosvenor 21. U tom uredu smo radili David, tajnica, ja i Gary Cleaverly, koji još uvijek radi kao jedan od naših iskusnijih brokera. Neko vrijeme smo bili podzastupnici za glavnog koncesionara, a jedan od njihovih direktora mi je tada rekao da nikada neću prodati toliko Sunseekera kao on. Kad od nekoga čujem takvo što, jednostavno mu moram dokazati da je u krivu!
KAKO STE SE RAZVIJALI U NAJJAČEG EUROPSKOG ZASTUPNIKA?
Nakon pet godina djelovanja, Robert Braithwaite, kao osnivač Sunseekera i pokretačka snaga brenda, savjetovao nam je da preuzmemo Sunseeker Turska, a zatim se oslonimo na Sunseeker za Francusku i njega, koji je vidio kada bi se zastupnici našli u problemima. Robert je od nas tražio da ponovno osnažimo brend, a mi bismo zavladali novim teritorijem. Sada imamo 30 ureda diljem Europe. To je jedinstveno u ovom poslu, jer kod drugih brendova i zastupnika, kada vlasnik kupi brod i ode iz područja u kojem ga je kupio, ne dobiva automatski potporu u novoj zemlji. S druge strane, Sunseeker London je kao privatni klub: naši vlasnici mogu poslati svoj brod u Hrvatsku, Crnu Goru ili na Mallorcu i dobiti istu uslugu i besprijekornu podršku kao u zemlji u kojoj je kupljen.
KOJE USLUGE NUDITE?
Sve, doslovno sve usluge vezane uz kupnju broda, otvaranje poslovnih subjekata vezanih uz vlasništvo jahte, podršku u primopredaji, garancijske radove, popravke… Zapošljavamo gotovo sve struke iz jahtinga, uključujući drvodjelce, stolare, inženjere za telekomunikacijsku opremu… Na primjer, kako je zadnje dvije godine nedostajalo rezervnih dijelova, kada bi netko naručio dijelove, poslali bismo mu i tehničara. Imamo veliku podršku ureda u raznim zemljama; na primjer, Sunseeker Adriatic Group ima sjajan tim na čelu s Mariom Dragičevićem. Također imamo Sunseeker Charters, naš interni odjel za čarter, kao i Sunseeker Brokerage, koji je najuspješnija web-stranica na svijetu za prodaju Sunseekera, a ove godine je prodaja usporila isključivo zato što na tržištu nedostaje brodova.
SUNSEEKER I HRVATSKA SU BLISKO POVEZANI?
Hrvatska mi je uvijek bila bliska, također s odličnim prodajnim rezultatima u zadnjih 15 godina. Robert Braithwaite nam je predložio ulazak na hrvatsko tržište 2015., što je bilo jednostavno jer smo tamo već imali tim. Danas je Marko Torić više prijatelj, a tada smo bili konkurencija. Naš servisni tim na čelu s Mariom Dragičevićem je nevjerojatan, jer je on jedan od naših vrhunskih inženjera. Sunseeker Adriatic radi vrlo, vrlo dobro. U blizini je i Sunseeker Njemačka s mnogo klijenata koji također dolaze ploviti u Hrvatsku.
KOJA JE ZA VAS TAJNA DOBRE PRODAJE?
Većina brodova je danas kvalitetna, ali brend Sunseeker je poseban zbog svog uistinu velikog izbora. Imamo model za svaki ukus. Osim toga, Engleska je jedan od ozbiljnijih brodograditelja, nema tu šale. Mi ovaj posao shvaćamo ozbiljno i obavljamo savjesno. To što smo financijski moćni također dobro dođe, recimo kad svake dvije godine moramo kupiti nove brodove u vrijednosti od 150 milijuna eura. Predani smo u potpunosti; kupujemo, gradimo i imamo raspoložive zalihe jahti. Kreativnost isto tako može biti ključ uspjeha; kreativni smo s potrebama klijenata. Vrlo rijetko se s nekim ne dogovorimo, jer smo vrlo fleksibilni i pristupačni. Vjerovali ili ne, preinake kabine ili flybridgea možemo obaviti unutar tvrtke, koristeći iste materijale kao i proizvođač. Po dovršetku zadatka nitko ne bi rekao da nije riječ o originalnom radu. Jako smo dobri u svom poslu.
ULAZI LI TRŽIŠTE U STAGNACIJU?
Nakon početka COVID-a imao sam ‘na zalihama’ jahte u vrijednosti 70 milijuna eura i David mi je rekao da budem oprezan. Nakon dva mjeseca imali smo toliko upita da nam je nedostajalo jahti, jer su ljudi za vrijeme COVID-a kupovali brodove, to svi znaju. Ali što se sada događa? Na sajmu nautike u Düsseldorfu ljudi su sporo donosili odluke, ali stanje se vratilo u normalu, sad je tempo prodaje isti kao prije COVID-a. Moji klijenti i dalje dobro posluju, ali prisutno je malo neodlučnosti, teško je brzo odlučiti i potpisati ugovor. Ali u posljednja četiri tjedna prodane su tri jahte od 100 stopa, vikend prije sajma u Veneciji tri Manhattana 55, jedna jahta od 76 i jedna jahta od 88 stopa. Svi odjeli lijepo posluju i lijepo je biti dio grupe, jer se jedna vrata zatvaraju, a druga se otvaraju. Sunseeker Egipat i Malta su, primjerice, sada super uspješni, pa Sunseeker London već sad može reći da je ovo dobra poslovna godina. Ne bih rekao da je tržište zamrlo, samo kupcima treba više vremena da se odluče.
Fotografije Mirko Tonini