Brigitte Lacombe: Fotografkinja najvećih filmskih zvijezda

  • Read caption

Brigitte Lacombe: Fotografkinja najvećih filmskih zvijezda

6 MINUTES READ

Rođena Francuskinja i građanka svijeta Brigitte Lacombe otkriva čime je osvajala povjerenje zvijezda, kako je postala vegetarijanka te zašto je crno od glave do pete – njezina uniforma

Govori tiho. Po galeriji koju će ubrzo ispuniti publika kreće se nečujno, a kada je na otvorenju izložbe ‘Cinema Portraits’ okruže ushićeni uzvanici i sva pažnja bude usmjerena na nju, nekako joj postane neugodno. Brigitte Lacombe, rođena Francuskinja i građanka svijeta, više od četiri desetljeća fotografira filmske setove i portrete protagonista filmske umjetnosti. Lakše bi bilo izbrojati glumice, glumce, redatelje, modne dizajnere, glazbenike i političke uglednike koji nisu stali pred njezin objektiv nego one koji su joj pozirali. Mnogi od tih portreta poznati su i sa stranica renomiranih magazina kao što su Vanity Fair, Vogue, New Yorker, GQ, Glamour, Time Magazine…, za Conde Nast Traveller fotografira uzbudljive svjetske destinacije, a za modne i kozmetičke kuće poput Prade, Miu Miu, Chanela, Hermesa i Diora snima kampanje. No u Sarajevu i Zagrebu izložila je tek 40 fotografija, pravu povijest i sadašnjost svjetskog filma, nastalih od 1975. do 2017.
Uokviriti fotografije za izložbu ili ne – česta je dilema umjetnika. Kako izbor okvira može utjecati na fotografije velikih formata?
Dilema je možda neopravdana jer i jedno i drugo može biti lijepo. Velika slika ili fotografija i bez okvira na zidu može izgledati moćno, no slike i fotografije jako su osjetljive na transport. Kako je moja izložba prvo postavljena u Sarajevu, potom se premještala u Zagreb, a sudeći prema pozivima iz drugih gradova kao što su Macao ili Rotterdam, bolje je da su fotografije uokvirene ovim lijepim, čvrstim drvom oraha. Okvire su izradili u Artisanu, tvornici čiji sam prekrasni drveni namještaj uočila prošle godine u Sarajevu kada sam bila članica žirija na Filmskom festivalu. Inače nikada ne uokvirujem svoje fotografije, no dogovarajući s Mirom Purivatrom – direktorom SFF-a, da za jubilarni 25. Festival postavim izložbu filmskih portreta, pitala sam ga možemo li angažirati Artisan da izrade okvire od tog fantastičnog oraha. Jako sam sretna da su oni na to pristali jer na zidu, kada su fotografije jedna blizu drugoj, ovo profinjeno drvo daje im određeno bogatstvo.
Kako ste doživjeli posjet tvornici u Tešnju gdje Artisan izrađuje namještaj i gdje su nastali okviri za vaše fotografije?
Već sam posjećivala tvornice, ali nikad nisam bila u onoj koja obrađuje drvo. Čudesno izgleda i miriši, cijeli me proces zadivio dok sam s kustosicom moje izložbe Lejlom Hodžić obilazila pogone. Stvarno sam se osjećala privilegirano.
Je li vam bilo teško izabrati 40 fotografija za izložbu filmskih portreta iz opusa koji je nastajao više od četrdeset godina?
Nikada nije jednostavno birati iz puno godina svog rada, no srećom neke fotografije naprosto nametnu se same. Primjerice, ako želim govoriti o filmu ‘Birdman’ ili nekom drugom na čijem sam setu provela dane i dane, dobro poznajem svaku situaciju i fotografiju. Ako govorim o portretima snimljenim u mom studiju, što je također bio vrlo kreativan proces, biram drukčije. Srećom, moja partnerica u poslu jako dobro poznaje arhivu, točno zna što je gdje objavljeno i prikazano, no ima puno fotografija koje nikad prije nismo ni razvili. Za Sarajevo i Zagreb posegnuli smo upravo u tu arhivu, bilo je to uzbudljivo selekcioniranje, no naposljetku moraš biti odlučan i uzeti samo četrdeset.

Fotografkinja u Tešnju, u tvornici Artisan

Gdje čuvate sve svoje fotografije?
Uf, arhiva mi je stvarno golema: sve se nalazi u mom studiju u New Yorku gdje živim kada nisam na putu. Stalno sređujem arhivu jer sada sve moram digitalizirati, a to je nevjerojatno puno posla.
Što vam je draže: fotografirati digitalnom ili analognom kamerom?
Draž ovisi o trenutku. Većinom snimam digitalno, no za portrete radije koristim film.
Pamtite li svoje prvo digitalno iskustvo?
Jako dobro! Bilo je to prije dvadesetak godina, s istraživačima na brodu za Patagoniju bila sam sama bez asistenta i prvi put s digitalnim fotoaparatom. Pojma nisam imala kako radi, a oko mene nikoga tko bi mi mogao nešto objasniti. Naravno, ono što sam prvo fotografirala greškom sam posve izbrisala, no srećom sam to shvatila odmah. Stvarno je to za mene bio veliki izazov, ali danas rado koristim obje mogućnosti i svaka ima svoje prednosti.
Možete li usporediti fotografiranja na filmskim setovima u prošlom stoljeću, kada se s uzbuđenjem čekalo razvijanje filmova i izrada fotografija, i danas, kada svi oko vas fotografiraju smartphoneom i odmah na društvenim mrežama objavljuju selfije?
Stvarno sam svjedok oba ta iskustva, no u početku ništa nisam znala o tom poslu. Imala sam sedamnaest godina kada sam roditeljima rekla da više ne želim ići u školu, da želim biti fotografkinja i otišla sam na filmski festival u Cannes, upoznala Dustina Hoffmana koji me pozvao da dođem na snimanje filma ‘Svi predsjednikovi ljudi’. On me upoznao i s Martinom Scorseseom i tako je počelo. Danas jako dobro poznajem pravila seta i sve ovisi o tome koliko dugo traje snimanje filma. To može biti po devet mjeseci, s golemim budžetom i jako puno ljudi, što je posve drukčije iskustvo od rada na prvom filmu nekog mladog nezavisnog redatelja. Volim i jedno i drugo, ali rad na filmu za mene je zadatak: promatrati i učiti. Moram biti pouzdana i tiha, na setu moraš znati gdje ti je mjesto, uhvatit ćeš trenutak za svoj kadar i najviše ćeš naučiti iz vlastita iskustva. No vremena se definitivno mijenjaju, a ja sam zahvalna za svaku mogućnost učenja nečeg novog.
Kako osvojiti povjerenje osobe koja je možda prvi put ispred vašeg objektiva, sramežljiva i zatvorena, a vi trebate njezin opušteni portret?
Pretpostavljam da je to pitanje osjećaja za mjeru. Moja je prednost reputacija etične, čvrste i povjerljive osobe, pa mi to olakšava uspostavljanje osobne, ljudske interakcije. Nečije povjerenje osvojiš na prvi pogled, nekima ti instinktivno vjeruješ. Srećom, meni vjeruju odmah.

Dok Brigitte fotografira, njezina sestra Marian snima video

Sprijateljite li se sa svim glumcima i redateljima koje ste fotografirali?
Ne tragam za time, ali to se nekako dogodi s godinama. Cijeli svoj život posvetila sam radu, moj rad je meni život pa je nekako logično da kroz posao stječem i prijatelje.
Kako izgleda vaš prosječni dan kod kuće u New Yorku?
Rijetko sam kod kuće, uglavnom sam na putu, no ako sam u New Yorku, snimam portrete ili sam na setu, kao što mi se lijepo poklopilo kada je Martin Scorsese snimao film ‘The Irishman’. Nakon snimanja obrađujem i selektiram fotografije, što je opet nastavak posla.
Kako ste postali vegetarijanka?
Nikad nisam jela previše mesa ni ribe, čak ni kada sam u Francuskoj živjela s roditeljima na selu pored Avignona, a ni kasnije kada smo se preselili u Pariz jer ih je moja mama rijetko spravljala. S druge strane, Janet – moja asistentica i suradnica, cijeli je život vegetarijanka, često smo jele zajedno. Prije tri i pol godine shvatila sam da mi tijelo uopće ne pati bez mesa, i što sam više doznavala o uzgoju i ubijanju životinja za prehranu, nekako sam se posve udaljila od mesa.
Koji vegetarijanski obrok si najčešće spremate?
Uopće ne kuham, moja sestra Marian to radi za nas. Volim jednostavna jela, od svježih namirnica, zadovoljna sam s malo jer cijeli život putujem, živim u hotelima i zato sam zahvalna kada me netko pozove u svoj dom i skuha mi nešto jednostavno.
Postoji li još neka zemlja koju biste voljeli upoznati?
Puno njih. Još sam ovisnica o putovanjima. Sve volim: planinu, pustinju, more. Sarajevo me osvojilo. Vidjela sam Zagreb i Dubrovnik, ali bih voljela istražiti i Dalmaciju, otoke. Kada bih još naučila kako sve stvari spakirati u samo jedan mali kovčeg, spasila bih se. Pokušavam si olakšati tako što se pakiram sat prije nego napuštam kuću.
Kako je Issei Miyake postao kreator vašeg dress codea: sva u crnom?
Upoznala sam ga na svom prvom putovanju u Tokio kada sam radila za francuski Vogue. Na tom putovanju on je bio moj domaćin, pokazao mi je Japan i Tokio iz svoje perspektive, otkrio mi hranu kakvu voli i njegovu estetiku. Bila sam počašćena što smo divno surađivali i nekako smo se, usuđujem se reći – sprijateljili. U to vrijeme kreirao je svoju briljantno jednostavnu i lijepu liniju odjeće Pleats Please te mi poklonio košulju i suknju iz te kolekcije. Tako je Pleats Please postala moja službena uniforma. Fantastična je: navečer u hotelu je operem, lako se osuši i ujutro je ponovno spremna pa bez obzira jesam li u pustinji ili na planini odijevam se uvijek isto.
Na filmskom festivalu u Veneciji predstavljen je dokumentarni film ‘Brigitte’ što ga je redateljica Lynne Ramsay snimila za projekt ‘Woman’s Tales’ modne kuće Miu Miu. Kako je bilo naći se s druge strane objektiva i razotkriti sebe?
Dugo sam se za to pripremala, no kada sam jednom pristala više se nisam propitkivala.

Brigitte Lacombe 05
Na otvorenju izložbe u Sarajevu: Brigitte i glumica Isabelle Huppert, redatelji Alfonso Cuaron i Alejandro Gozalez Inarritu sa suprugom Mariom

Tekst Dubravka Tomeković Aralica
Fotografije Damir Šagolj

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
One&Only Portonovi Chenot Espace Wellness Putovanja

Chenot Espace: Revolucionarni pristup zdravom življenju u resortu One&Only Portonovi

Novi luksuzni resort na Jadranu One&Only Portonovi gostima će nuditi vrhunske tretmane i sveobuhvatni wellness zahvaljujući partnerstvu s brendom Chenot Idilično smješten u bokokotorskom zaljevu, …

Artisan Furniture Mila Restaurant Luksuz

Artisan namještaj s Michelinovom zvjezdicom

Uređujući vrhunske restorane diljem svijeta koji pripadaju elitnom društvu onih s Michelinovim zvjezdicama Artisanovi su majstori dokazali da su se sposobni nositi s najvećim izazovima …

BMW M8 Gran Coupé First Edition Automobili

Prvi od 400 primjeraka BMW M8 Gran Coupé First Edition u Hrvatskoj

Gotovo hipnotizirajući pogled zadržava se na jedinstvenoj BMW Individual Aurora Diamond Green metalik boji, s akcentima u zlatnoj bronci i na felgama sa zlatno-brončanim oblogom, …

Linda Pilkington Founder Of Perfume House Ormonde Jayne Luksuz

Linda Pilkington: Sve se vrti oko mirisa

Linda Pilkington je hobi iz djetinjstva pretvorila u strastveni biznis: elegantni bezvremenski klasici za muškarce i žene, što ih već 20 godina kreira u svojoj …

Iadera Hoteli

Čari Mediterana uz najveći SPA u Hrvatskoj

Vrhunski smještaj, zavidna wellness ponuda i gastro-delicije pripremljene kako nalažu ‘zakoni’ najzdravije kuhinje svijeta – za odmor iz snova u Falkensteiner Punta Skala resortu Nakon …

Hotel Ikador Riva Aquariva Hoteli

Hotel Ikador: Savršen bijeg u Dolcevita stilu

Ikador je jedini svjetski hotel koji ima Riva Lounge i Riva Privee, a namijenjen je gostima koji žele pravi hedonistički odmor, vrhunsku uslugu i jedinstveno …

Hotel Boskinac Pag Gastronomija

Boškinac: Mjesto koje slavi prirodu, otok Pag, njegove goleti i sol na koži ribara

Luksuzni boutique hotel, vinarija i restoran s Michelinovom zvjezdicom Boškinac na Pagu hedonistička je oaza koja etablira visoku i kreativnu otočku fine dining kuhinju Već …

Last minute charter u HrvatskojLagoon-01 Jahting

Last minute charter ponude u Hrvatskoj za treći tjedan kolovoza

Krstarenje je jedan od najboljih i najudobnijih načina za istraživanje Jadrana. Za treći tjedan kolovoza pripremili smo nove last minute charter ponude u Hrvatskoj. Na …

Giovanna Vitelli Portret 01 Jahting

Giovanna Vitelli: Azimut u krvi

Giovanna Vitelli kćer je osnivača prestižnog talijanskog brodogradilišta Azimut Benetti. Za Yachts Croatia govori o pedeset godina brenda, jahti na Times Squareu, novim modelima, promjenama …

Testovi

Ribco Seafarer 33 na testu: Gumenjak s X-faktorom

Ribco Seafarer 33 atraktivno je dizajniran brod od gotovo 10 metara koji može služiti kao luksuzan tender ili dnevni cruiser za četiri osobe Grčki proizvođač …

Last minute čarter u Hrvatskoj Sunseeker 34M Cassiopeia Jahting

Last minute charter u Hrvatskoj: Brodovi za najam u drugom tjednu kolovoza

 Za drugi tjedan kolovoza pripremili smo sedam ponuda za last minute charter u Hrvatskoj. Na listi Yachtsa Croatia tri su katamarana, tri jedrilice i jedna …

Restaurant 360 Dubrovnik terasa Gastronomija

Restoran 360: Večera pod zvijezdama u Dubrovniku

Restoran 360 Dubrovnik s jednom Michelinovom zvijezdicom ima najljepšu terasu na svijetu i chefa koji koristi hranu kao univerzalno razumljiv jezik na kojem se slavi, …

Scroll to Top Skip to content