IVICA KOSTELIĆ BLOG 50 nijansi normandijske sive

8 MINUTES READ
00:21:55

U drugom nastavku bloga za Yachts Croatia, Ivica Kostelić piše o pripremama za prvu regatu sezone u Class 40, Normandy Channel Race, u kojoj će debitirati sa svojom jedrilicom Optimus Prime

Class 40 sezona je pred vratima! Velika slagalica polako počinje dobivati svoje obrise, prvi treninzi su iza nas i sve ekipe već gledaju prema prvoj regati sezone: Normandy Channel Raceu.

Nisam htio zamarati čitatelja s pripremom broda iako je ona bila toliko sveobuhvatna da zaslužuje svoj blog. Ukratko ću samo opisati nekoliko prvih koraka. Početkom travnja sam se s prijateljem Miroslavom Zadravcem uputio na 1800 kilometara dug put iz Zagreba u Cherbourg. Miro je već često bio moj suputnik, kako na moru tako i na snijegu. Njemu se mogu zahvaliti na prekrasnim fotografijama i videima kao uspomenama koje smo mogli podijeliti s drugima.

Informatički geek na Atlantiku

Ovo je fotografija Ivica Kostelić na jedrenju
Brod je u moru, a osmijeh na licu. Bez obzira na najmanji budžet u Klasi 40, imam ekipu iz snova. FOTO ŠIMUN ŠITUM

Miro mi je zanimljiv lik; premda nije klasični sportski tip već majstor svog zanata u IT sektoru, uvijek je spreman za akciju, privlači ga nepoznato i ne boji se izazova. Tako ispada da od svih domaćih jedriličara koji su se mogli pridružiti projektu, nitko nije krenuo sa mnom: izabrali su crtati svoje krugove većeg ili manjeg omjera između Dubrovnika i Istre. Sa mnom na Atlantik umjesto njih dolazi jedan informatički geek. Situacija me pomalo podsjetila na western klasik ‘Točno u podne’. Od svih aktera koji bi mogli pomoći glavnom liku u škripcu pred neravnopravan dvoboj protiv trojice revolveraša, nitko mu nije mogao/htio pomoći osim jednog čovjeka koji uopće nije znao rukovati oružjem.

Zašto mi mali imamo široka ramena?

Natrpali smo auto do krova, napunili kutiju na krovu, pričvrstili letve glavnog jedra na krovne nosače i nakon 18 sati putovanja kroz kišu, snijeg i sunce, stižemo u Cherbourg. Tu nas dočekuje Hugo Feydit. Mladi momak je iz Lorienta, prvak Francuske u Mothu, ali prvenstveno match race jedriličar. Njegov kontakt sam dobio prije nekoliko tjedana od mog skijaškog i jedriličarskog prijatelja Aureliena Ducroza iz Chamonixa. Hugo ima veliku želju krenuti u offshore jedrenje te se je svim srcem priključio mojem projektu. Ogroman posao kojeg smo napravili u pripremi broda tijekom tih tjedan dana u Cherbourgu je velika Hugova zasluga. Radili smo od zore do sumraka, mučili muku s normandijskim hirovitim vremenom, hrvatskom administracijom i francuskom ležernošću.

Pročitajte Ivičin prvi blog: Optimus Prime moj je novi najbolji prijatelj

Pročitajte Vendée Globe: Drama do posljednjih minuta

Nemojmo zaboraviti da trkaća jedrilica nije isto što i obična jedrilica za razonodu, kao što ni trkaći auto nije isto što i putnički. O velikom stroju kao što je Class 40, brigu obično vodi shore-team ili škver. No, kao što će moj C40 poznanik Fabo Roić znati, mi ‘mali’ moramo sav taj posao nositi na našim malim leđima. Možda zato imamo široka ramena? Pomagao nam je Miro , a za podizanje jarbola imali smo pomoć riggera Marjana Dimitrijevića iz Lorienta. On je tu u Cherbourgu pripremao i superbrzi trimaran ‘Maserati’ koji se pripremao za rušenje rekorda prelaska kanala La Manche (kojeg je u međuvremenu i srušio). Hugo ima dobre veze u Cherbourgu što nam je uvelike olakšalo logistiku.

Moja specijalnost je borba s administracijom

Gotovo slomljeni od posla, zadovoljni smo napustili Cherbourg. Brod je spušten u more, podignutog jarbola i 90% spreman. Za dva tjedna vratio sam se da brod pripremimo do kraja i da treniramo.

Zbog ovakvih prizora ljudi se navuku na offshore jedrenje. FOTO MIROSLAV ZADRAVEC

Već tijekom radova, pridružio nam se Calliste Antoine, mladi, ali iskusni offshore jedriličar iz Klase 40. Uzeo sam ga u ekipu na preporuku Nicolasa Jossiera s kojim sam radio još od 2019. Prvotni plan je bio da Nico i ja odradimo sezonu 2021 i Transat Jacques Vabre na mojem brodu, ali je on u međuvremenu dobio izdašno sponzorstvo za vlastiti projekt te će jedriti na svojem brodu. Međutim, obećao mi je da će pronaći zamjenu i predložio Callista. On iza sebe ima veći broj offshore regata i dva Transata na Klasi 40. Pridruživši ga svojem projektu, kompletirao sam svoju ekipu koja je mlada, ambiciozna te se međusobno upotpunjuje. Imao sam i još uvijek imam ponuda za co-skippera o kojima trebam razmisliti, ali za prve tri regate će Hugo i Calliste biti moja ekipa. Imamo najmanji budget u Klasi, no treninzi koje ćemo tek odraditi tijekom idućih tjedan dana pokazali su mi da funkcioniramo odlično.

Prvog dana radimo na brodu i čekamo da kroz La Manche prođe fronta s 40-50 čvorova. Radovi se odvijaju usprkos kiši i refulima od 30 čvorova; drugačije ne ide u Normandiji. Uvezujemo i provlačimo podigače, uvezujemo unutarnji prednji štraj i mnoge druge sitnice na palubi. Bilo je malo posla oko elektronike za što je zadužen Hugo, dok je penjanje na jarbol Callistova specijalnost. Moja specijalnost je borba s hrvatskom administracijom.

Najjače morske struje u Europi

Drugog dana krećemo napokon na jedrenje. Prema mojem iskustvu, 90% stvari koje trebaju puknuti na brodu, puknut će tijekom prvog ozbiljnog jedrenja. Iznimno je važno jedriti u jakim uvjetima jer se tako prepoznaju slabosti na brodu i brod se dovodi u formu. Za početak krećemo prema istočnom kraju poluotoka Cotentin, na puntu Barfleur. Cherbourg se nalazi u širokom i plitkom zaljevu kojeg omeđuju Barfleur na istoku i Raz Blanchard na zapadu. Ta dva rta imaju najjače morske struje u Europi koje mogu dosegnuti i preko 10 čvorova. Meni su ove struje poprilična nepoznanica jer dolazim s Jadrana odnosno Sredozemlja gdje je vjetar glavni parametar u jedrenju.

Na atlantskoj obali Francuske, a posebno u La Mancheu, morska struja je jednako važan parametar kao i vjetar, a ponekad je dominantna odrednica. Morska struja, osim na brzinu broda i ima utjecaja na učinke vjetra preko morske površine. Nije isto puše li vjetar kontra struje ili u njenom smjeru. Jedrenje treba planirati s obzirom na struje, a kako je Cherbourg omeđen navedenim strujama s obje strane zaljeva, planiranje je tim važnije.

Za početak sunčano s 10-15 čvorova vjetra s juga i jugoistoka. Zanimljivo je gledati razlike u brzini preko dna i kroz more. Kurenat je 4 čvora. Napravismo rundu oko Barfleura pa natrag na drugi dio zaljeva, do 20 milja udaljenog Raz Blancharda. Vjetar pojačava na 25 čvorova i pomoću kurenta jedrimo brzinom od 16 čvorova s vjetrom u bok. Napravili smo 60 milja tog dana i ništa nije puknulo. Ohrabrujuće za početak.

Noćni trening oko otoka Alderney

Ovo je fotografija Ivica Kostelić jedri na Optimus Prime
Calliste Antoine (lijevo) bit će moj partner na prve tri regate u Class 40. FOTO ŠIMUN ŠITUM

Calliste je po povratku u Cherbourg ispustio dušu povraćajući pa se vratio kući na oporavak te nije sudjelovao u noćnom treningu oko otoka Alderney. Otoci Alderney, Guernsey i Jersey nalaze se blizu zapadne obale poluotoka Cotentin i pripadaju Ujedinjenom Kraljevstvu. Trenutno vlada prepirka oko ribolovstva između ovih otoka i Francuske nakon izlaska Velike Britanije iz EU, pa smo mogli čitati da su francuski ribari čak blokirali najveći otok iz skupine, a Ujedinjeno Kraljevstvo i Francuska su poslali svoje ratne brodove u zonu. Mi cijele noći nismo susreli nikoga na moru. Tijekom noćnog treninga pridružio nam se Hugov prijatelj iz match racea Maxime Mesnil iz Cherbourga. Plan je bio jednostavan: ostaviti Alderney južno, zaobići hridi Le Casquets, ostaviti Alderney sjeverno i vratiti se u Cherbourg.

Kupanje na provi

Laška orca, zatim reach do Alderneya s južnim vjetrom bio je potpomognut kurentom i opet smo letjeli 16-17 čvorova bez posebnog naprezanja. Pred hridima Les Casquets ulijećemo u kišu te veliko more jer je kurenat suprotan od smjera vjetra, a vjetar pojačava na 20 i više čvorova pa je vrijeme da skinemo code 0. Nakon što sam obavio noćno kupanje na provi podižući genovu i rolajući code 0, u trenutku kada sam krenuo na krmu, code se odrolao u laškoj orci i počeo lupetati. Dok smo ga opet zarolali, morao sam se još jednom okupati na provi.

Optimus Prime – Black Mamba 1:0. Trening regata odrađena, jedva čekam Normandy Channel Race. FOTO ŠIMUN ŠITUM

Slijedi okret i ostavljamo Casquets lijevim bokom. Okruživši Alderney oko 3 sata ujutro, u kanalu prema Raz Blanchardu imali smo nepovoljan kurenat i nepravilno more. Podignuli smo opet code 0. Bio sam u kabini, analizirao routing kad osjetih da je brod naglo usporio. Provirio sam van, u kokpitu je bio Max. On sasvim mirnim glasom, kao da konstatira zalazak sunca, reče: ‘Code 0 je pao u more’. I zaista, code se ispružio cijelom svojom dužinom uz trup broda i pluta u moru. Ogledam se oko sebe, provjeravajući koliko smo udaljeni od kopna – samo 1 milju. Srećom, kurenat nas nosi prema moru. U takvoj situaciji čovjek shvati koliko mogu biti opasni kurenti. Ako ste u neprilici i brod ne može manevrirati, a kurenat od nekoliko čvorova vas nosi prema obali, pogibelj nije daleko.

Znam najbolju vježbu za ruke i leđa! Pratite me za više savjeta…

Povukli smo code natrag na palubu, srećom bez oštećenja. Puknuo je gindac i ostao je zaglavljen negdje u jarbolu. Zbog toga nismo dizali spinaker nego smo čekali zoru da se popnemo na jarbol i vidimo što se gore dogodilo. Ranom zorom Max se popeo na jarbol, gindacu nije bilo traga. Ništa nisam htio riskirati te se u sigurnoj konfiguraciji (pod genovom) vraćamo u Cherbourg. To popodne smo opet izašli na trening po vjetru od 10-15 čvorova, podignuli smo spinaker i nije bilo neprilika. Zaglavljeni gindac smo kasnije uspjeli odglaviti na vezu, nakon nekoliko sati čupanja, mozganja i nekoliko penjanja na jarbol.

Calliste se sutradan vratio na brod taman da opet postavi novoupleteni gindac za code. Izlazimo na trening pojlabandi po istočnjaku između 10 i 18 čvorova. Napravili smo 24 pojlabande; to je bio itekakav trening za ruke i leđa. Povratak u porat s preko 20 čvorova orce, stiže topla fronta. Brod se izvrsno ponaša.

Pročitajte Intervju Ivica Kostelić: Mali princ u offshore jedrenju

Pročitajte ClubSwan 36 na testu: Monoklasa na raketni pogon

Kroz noć je u marini bilo udara od 40 čvorova. Za sljedeće jutro je bio dogovoren trening s Nicolasom Jossierom i njegovom ekipom na brodu broj 154. Nico i još dvojica prevoze brod iz Cherbourga u 60 milja udaljeni Granville, njihov matični porat na jugozapadnoj obali Cotentina. Zajednički treninzi s drugim brodovima u klasi su najkorisniji treninzi i takva prilika se ne propušta. Mi bismo ih trebali pratiti do oko pola puta pa se vratiti u Cherbourg. Nicolasu i njegovoj ekipi nije baš važno što ćemo se mi morati vraćati natrag doma preko Raz Blancharda u orci s kontra kurentom i 30 čvorova vjetra pa smo mi odlučili ići samo do Raz Blancharda.

‘Black Mamba’ nas nije ugrizla

Broj 154 ‘Black Mamba’ je novija generacija broda i u većini kuteva vjetra je brži od ‘Optimus Prime‘. Baš sam bio znatiželjan kako ćemo se nositi s tim brodom.

Optimus Prime u svojem prirodnom okruženju, na Atlantskom oceanu. FOTO MIROSLAV ZADRAVEC

Krećemo uz konfiguraciju trinketa+1. krat glavnog. Nico vjerojatno očekuje jači vjetar pa kreće s 2 krata na glavnom jedru. Vjetar je štreta orca 20-25 čvorova s udarima do 30. Odmah na početku nam puca lashing na škoti glavnog jedra što popravljamo u najkraćem mogućem roku. Do tada smo zaostali i polagano nadoknađujemo dok nismo poravnati sa 154. Kad se vjetar ustalio preko 25 čvorova morali smo i mi staviti 2. krat na glavnom jedru pa smo opet malo izgubili u odnosu na protivnika. No, ubrzo su oni u neprilici jer im se odrolala genova. Dok oni rješavaju problem, morali su otpasti od vjetra i mi prije njih stižemo na Raz Blanchard.

Fine-tuning uoči prve regate sezone

Zahvaljujemo se na treningu preko VHF-a, oni produžuju dalje, a mi se pod kišom i spinakerom vraćamo natrag u Cherbourg. Brod smo ovaj put dobro stisnuli i stvari sjedaju na svoje mjesto.

Te večeri je iz Zagreba u Cherbourg došao fotograf i producent Šimun Šitum kako bi nam napravio nekoliko profi fotografija. Ujutro smo izašli na 10-15 čvorova sjeverca uz normandijsku kišu i sivilo. Napravili smo dobrih fotki i video materijala u pravom okruženju. Dok mi moji prijatelji iz Sredozemlja šalju slike sunca i plavetnila, ja im mogu poslati samo fotke kiše i sivila…tako je to u Normandiji. Završavamo tjedan treninga uz još nekoliko sitnih popravaka i preinaka na opremi. Svatko se upućuje svojoj kući do idućeg tjedna kada nam predstoji završno brušenje prije prve regate sezone: Normandy Channel Race.

Tekst i video Ivica Kostelić (ostale materijale možete pogledati ovdje na Ivičinom You tube kanalu)

Naslovna fotografija Šimun Šitum

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Ovo je fotografija Ivan Kljaković Gašić, ACI Sail Intervjui

Ivan Kljaković Gašpić: Budućnost elitnog jedrenja na Jadranu

Istaknuti hrvatski jedriličar Ivan Kljaković Gašpić, osvajač srebra i bronce na svjetskim prvenstvima, višestruki europski prvak i trostruki sudionik Olimpijskih igara, nešto više od godinu …

Ovo je fotografija Portus Beach Bar D-Marin Croatia Marine

Neka počne sezona uživanja u moru

D-Marin Hrvatska ove sezone donosi sjajne vijesti i posebna iznenađenja – kako bi se gosti u marinama osjećali još ugodnije i još više uživali u …

Ovo je fotografija uvala vela luka otok krk marina punat Marine

Pet uvala za nautičare u blizini Marine Punat

Marina Punat idealna je polazišna točka za obilazak uvala u morskom prostranstvu Kvarnerića i upoznavanje ljepota Cresa, Krka, Raba, Paga, Oliba, Silbe, Ilovika i Lošinja …

Ovo je fotografija vinograda na poluotoku Pelješac Plovidba

Pelješac: Poluotok soli, kamenica i vina

Mikrokozmos za sebe – poluotok Pelješac – i danas je svojevrsna ‘terra incognita’ kao i u dugim stoljećima dubrovačke republike, kada se dijelio na urbani …

Ovo je fotografija otok mljet jedrenje Plovidba

Mljet: Omiljeni otok morskih Robinzona

Otok Mljet po mnogočemu je jedinstven, a upravo zbog svojih karizmatičnih atributa rado ga posjećuju nautičari koji tragaju za iskonskim prirodnim ljepotama. Američki Forbes nedavno …

Ovo je fotografija Doktora Nikola Deskovic 00 Intervjui

Nikola Dešković: Doktor od biznisa i jedrenja

Pobjedom na ovogodišnjoj Mrdujskoj regati Nikola Dešković ostvario je još jedan san, a ovaj splitski poduzetnik s inozemnom adresom očito ima formulu kako ostvariti snove …

Ovo je fotografija Marine Tribunj Jahting

D-Marin širi svoju mrežu marina u Hrvatskoj

Marina Tribunj, popularna nautička destinacija, pridružena je rastućem portfelju D-Marin premium marina Globalna mreža marina D-Marin grupe bogatija je za još jednu marinu – Marinu …

Ovo je fotografija Impatia stol za stolni tenis Luksuz

Društvene igre omiljen su način zabave

Bez obzira na modernu tehnologiju, društvene igre ostale su omiljeni način zabave. Bilijar, stolni nogomet ili Lego pravi su klasici koji oduševljavaju i djecu i …

Ovo je fotografija Croatia Yachting- nova korporativna stranica Jahting

Nova Croatia Yachting korporativna stranica

Kao i do sad, Croatia Yachting želi omogućiti što bolji doživljaj Yachtinga – bilo da se radi o čarteru, prodaji brodova ili posebnim čarter menadžment …

Ovo je fotografija novi Tudor satovi 2021 Luksuz

Novi Tudor satovi u 2021.: Bezvremenski i elegantni

Švicarska urarska tvrtka Tudor otkrila je svoje najnovije modele i predstavila dvije nove verzije popularnog sata Black Bay Fifty-Eight, Black Bay Chrono i nova izdanja …

Ovo je fotografija Heritage Hotel Martinis Marchi Hrvatska

Živo ljeto na Šolti: Mjesečina u Martinis Marchiju i kino pod zvijezdama

Kad stignete u luku Maslinica, šarmantno ribarsko mjesto na otoku Šolti, prvo što ćete primijetiti bit će impresivna palača baštinskog hotela Martinis Marchi iz 18. …

ovo je fotografija pogled iz sobe, Hotel Armerun Hoteli

Heritage Hotel Armerun: U gradskoj jezgri Šibenika

Heritage Hotel Armerun smješten u srcu grada Šibenika u potpunosti je renovirana povijesna lokacija i pretvoren je u hotel baštine Hotel raspolaže sa 17 smještajnih …

Scroll to Top