Bernard Arnault: Vizionar luksuznih brendova



7 min

Ni pandemija ni recesija nisu umanjile bogatstvo vlasnika i direktora najveće svjetske kompanije luksuza: obiteljski holding LVMH pretvorio je u dioničko partnerstvo, a kontrolu je ravnopravno podijelio na svojih petero djece

Kada bi svi vlasnici tvrtki u sektoru luksuza znali kako postići da njihovi proizvodi istodobno budu bezvremenski i moderni, kvalitetni i inovativni, a pri tome i visokoprofitabilni, bogatstvo francuskog milijardera Bernarda Arnaulta vjerojatno bi bilo manje. Ovako ga Bloomberg Billionaires Index procjenjuje na 171 milijardu dolara, što ga čini najbogatijim Europljaninom, a odnedavno i najbogatijim čovjekom na svijetu ispred Elona Muska, vlasnika Twittera i Tesle.

Superjahte Feadship Bernard Arnault
LVMH posjeduje brodogradilište Royal Van Lent koje svoje jahte prodaje pod brendom Feadship

Vlasnik i glavni izvršni direktor koncerna LVMH, u čijem je sastavu 75 različitih kuća vrhunskog luksuza diljem svijeta, među kojima su najpoznatije modne kuće Dior, Louis Vuitton, Fendi, Loewe, šampanjske kuće Dom Perignon, Moët&Chandon i Krug, urarske Hublot, Tag Heuer i Zenith te draguljarske Tiffany, Chaumet i Bulgari, posjeduje i ugostiteljsku grupu Belmond u čijem je vlasništvu 46 hotela, dvorci, vile, željeznice i riječni kruzeri. Dio koncerna LVMH je i brodogradilište luksuznih jahti Royal Van Lent koje u Nizozemskoj postoji od 1849. Obitelj Arnault vlasnik je 48 posto koncerna LVMH te ima 63,5 posto glasačkih prava. Koncern vodi Izvršni komitet od 12 osoba, a glavni izvršni direktor im je Bernard Arnault.

Početkom godine dioničari koncerna odobrili su plan da se granica za odlazak u mirovinu glavnog direktora LVMH sa 75 pomakne na 80 godina. Arnault senior, kojem su 73 godine, ljetos je promijenio i pravnu strukturu obiteljskog holdinga Agache, pretvorivši ga u dioničko partnerstvo kako bi svojoj obitelji osigurao dugoročnu kontrolu nad koncernom LVMH. Poslovanje obiteljskog holdinga kontrolirat će Agache Commandite SAS, ravnopravno podijeljen na petero djece Bernarda Arnaulta, rođenih u njegova dva braka. Svi već rade u grupaciji LVMH.

Villa San Michele, hotel Belmond u Firenci Bernard Arnault
Villa San Michele, hotel Belmond u Firenci

Jedina kći, Delphine Arnault (47), zamjenica je direktora modne kuće Louis Vuitton. Početkom 2019., u dobi od 43 godine, postala je najmlađa članica izvršnog komiteta LVMH. Kada se 2005. udavala za Alessandra Vallarina Ganciju, nasljednika talijanskog vinskog carstva, francuski mediji proglasili su to ‘vjenčanjem godine’. Pet godina kasnije uslijedio je razvod. Delphine je majka kćeri, no, poput sve djece Arnaultovih, vrlo je diskretna što se tiče svoga privatnog života.

Antoine Arnault (45) godinama je čelnik komunikacija za LVMH i glavni izvršni direktor za kuću muške mode Berluti i Loro Piana, modni brend poznat po kašmiru. Uza sve to početkom prosinca 2022. postao je i Glavni izvršni direktor Christian Dior SE, holdinga koji kontrolira 41 posto kapitala i 56 posto glasačkih prava LVMH grupacije. Antoine je fizički najsličniji ocu, oženjen je za supermodel Nataliju Vodianovu, rođenu prije 40 godina u siromašnoj ruskoj obitelji u gradu Gorki. S bogatim nasljednikom upoznala se 2008. na snimanju za modnu kampanju LVMH. Par živi u Parizu s njihovo dvoje djece, te troje iz Natalijina prethodnog braka s britanskim aristokratom Justinom Portmanom.

Tiffany, novi dragulj u kruni koncerna LVMH Bernard Arnault
Tiffany, novi dragulj u kruni koncerna LVMH

Drugi sin Arnaulta seniora, Alexandre (30) je Izvršni potpredsjednik Tiffany & Co, legendarne američke draguljarske kuće, koju je LVMH za 16 milijardi dolara kupio prošle godine. Prije nego je preuzeo brigu za proizvode i komunikaciju Tiffanyja, Alexandre je bio glavni direktor u Rimowi, njemačkoj tvrtki za izradu prtljage, također u vlasništvu LVMH. Njegov mlađi brat Frederic (27) od 2020. je glavni izvršni direktor urarske tvrtke Tag Heuer. Početkom studenog, na dodjeli ‘urarskih Oskara’ Grand Prix d’Horlogerie de Geneve – najvažnijih nagrada struke – u Ženevi mu je uručena nagrada Iconic Watch, za Tag Heuerov sat Monaco X Gulf.

Poput tate, pohađao je Ecole Polytechnique u Parizu, no prije nego se pridružio očevoj tvrtki, stažirao je u Facebooku i konzultantskoj kući McKinsey. Najmlađi član dinastije Arnault, Jean (23), stekao je diplome mehaničkog inženjera na londonskom Imperial Collegeu i financijske matematike na Massachusetts Institute of Technology, a u obiteljskoj tvrtki direktor je marketinga i proizvoda u urarskoj kući Louis Vuitton. Barem jednom mjesečno Arnault okupi svoje potomke da bi uživo diskutirali o poslovnim izazovima.

Ručno rađene torbe Christian Dior
Arty Capucines, umjetnička reinterpretacija torbice Louis Vuitton
Arty Capucines, umjetnička reinterpretacija torbice Louis Vuitton

U bogatoj obitelji s petero nasljednika nesumnjivo ima dovoljno materijala i inspiracije za snimanje intrigantnog serijala, no Arnault senior publicitet skreće na kolosijeke biznisa i umjetnosti, a djeci je uz vrhunsko obrazovanje pružio priliku da zarana preuzmu i poslovne odgovornosti. Tako je uostalom i sam krenuo, a prema vlastitu priznanju, najviše je naučio na pokušajima i greškama. Potječe iz grada Roubaixa na sjeveru Francuske. Studirao je inženjerstvo na jednoj od najprestižnijih škola Ecole Polytechnique, te se potom zaposlio u očevoj građevinskoj kompaniji Ferret – Savinel.

U svijet luksuza ušao je 1984., kada je nagovorio oca da iziđe iz građevinarstva i fokusira se na nekretninski biznis. Kupio je tada posrnulu tvrtku Agache Willot Boussac, koja je, među ostalim, posjedovala kultnu parišku robnu kuću Bon Marche, ali i modnu Christian Dior. Novu tvrtku nazvao je Financiere Agache, nemilosrdno srezao troškove, rasprodao neprofitabilne poslove i započeo svoj poslovni uspon. Stekao je 97,5 posto vlasništva u Dioru, kupovao je respektabilne, ali zapuštene brendove, osvježavao im vodstvo, investirao u marketing i proizvodnju.

Parfumerija Acqua di Parma u Milanu od 1916.
Parfumerija Acqua di Parma u Milanu od 1916.

Više od dvije milijarde dolara uložio je u kupnju dionica LVMH, da bi 1989. postao i vlasnik tog koncerna. Još je krajem 1980-ih za Harvard Business Review rekao da mu je cilj ‘upravljati najvećom kompanijom luksuza na svijetu’, što mu je i uspjelo. No kada cvatu ruže u poslovnom životu, nerijetko se nad privatni navuku zidovi šutnje i nesloge pa se tako 1990. raspao i njegov brak s Anne Dewavrin, za koju se oženio 1973. i s njom dobio Delphine i Antoinea. Godinu dana nakon razvoda oženio se za jedanaest godina mlađu Helene Mercier, kanadsku pijanisticu, koju je, navodno, osvojio sviranjem kompozicija klasičara na klaviru.

Rodila mu je tri sina, nastavila je koncertnu karijeru, no iznad svega bila je tiha pratilja ambicioznom, energičnom magnatu. Par živi raskošnim životom na pariškoj lijevoj obali, u susjedstvu Latinske četvrti i St. Germain de Presa, a kuća im je prepuna djela suvremenih i modernih umjetnika, kao što su Damien Hirst, Andy Warhol, Pablo Picasso, Maurizio Cattelan i Jean Michel Basquiat. Obitelj je izgradila Fondation Louis Vuitton, a muzej suvremene umjetnosti projektirao im je Frank Gehry. Arnault je u proljeće 2019. obećao darovati 200 milijuna eura za obnovu u požaru stradale katedrale Notre Dame.

Vinarija u dvorcu Cheval Blanc u Bordeauxu
Vinarija u dvorcu Cheval Blanc u Bordeauxu

U svojim vilama u St. Tropezu i Hollywood Hillsu on i supruga okupljaju bogate prijatelje, a privatni jet Bombardier Global 7500, što ga je kupio za 73 milijuna dolara, opremljen luksuznom spavaćom sobom, kupaonicom i stolovima kao u restoranu, nedavno je prodao kako na Twitteru ne bi mogli pratiti njegovu rutu kretanja. Sada je, kaže, zadovoljniji, i kad putuje privatno, unajmljuje avion.

Najprije pandemija, a potom i recesija, pogodile su i kompanije LVMH: samo u jednom danu dionice koncerna su potonule 6,9 posto. No ponovnim otvaranjem tržišta prihodi u prvom polugodištu 2022. porasli su im 28 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Najbogatiji čovjek Europe i svijeta s optimizmom gleda u budućnost svoje kompanije jer davno je shvatio tajnu rasta.

Spomenik opatu Pierreu Perignonu u Reimsu
Spomenik opatu Pierreu Perignonu u Reimsu
Vrt Belmond hotela Castello di Casole u Toskani
Vrt Belmond hotela Castello di Casole u Toskani

‘Kupci moraju željeti tvoj proizvod, a inovacija je osnovni pokretač profitabilnosti. Cijeli naš posao bazira se na davanju potpune slobode našim umjetnicima i dizajnerima da mogu izmišljati bez ograničenja’, voli istaknuti u rijetkim intervjuima. No nasuprot kreativnim, lepršavim dizajnerima u njegovim tvrtkama, strogo su isplanirani i inženjerski precizno definirani procesi izrade u manufakturama. Majstorima različitih zanata u najvećem koncernu luksuza odaje se posebna pažnja.

Već pet godina manufakture se na nekoliko dana otvaraju za javnost, a posjetiteljima je omogućeno da izbliza vide kako se izrađuju superluksuzni proizvodi. Ta manifestacija nazvana Les Journées Particulières u listopadu je privukla vaše od 200.000 posjetitelja, a godišnja kulminacija veličanja vrhunskog ručnog rada i rijetkih vještina majstora koje Arnault naziva ‘srce koje kuca’ dogodila se sredinom prosinca.

U pariškom predgrađu Asnières nalazi se bivše sjedište Louis Vuittona
Chateau de Saran
Moët & Chandonov Chateau de Saran arhitektonski je dragulj u bujnom krajoliku Champagne

Na svečanosti u pariškoj koncertnoj dvorani Salle Pleyel, LVMH je nagradio svojih 40 vrhunskih majstora priznanjem Métier d’Excellence, a svaki virtuoz dobio je broš posebno dizajniran u draguljarskoj kući Chaumet. Dio je to velikog projekta koncerna da mladim generacijama predstavi i približi zanatstvo pa tako 280 najboljih majstora iz različitih brendova koncerna obilazi srednje škole u Francuskoj i među talentiranim i vrijednim učenicima pronalaze svoje nasljednike. Jer samo njihova vještina kompaniji može osigurati opstanak na tržištu luksuza.

S druge strane, LVMH puno investira i u nove tehnologije. Za njihov Innovation Award prijavilo se 950 startupova, a 21 ih je ušlo u finale za nagradu koja im jamči ulazak u svijet luksuza na velika vrata. Premda Arnault senior skrušeno priznaje da, za razliku od njega, njegova djeca jako dobro razumiju NFT i metaverzum, osvajanje tržišta održavanjem starih i stvaranjem novih vrijednosti, još mu je uzbudljivo. Takav stav uvijek su respektirali i njegovi poslovni konkurenti, a legendarna je anegdota kako mu je pokojni Steve Jobs rekao: ‘Bernard, ne znam hoće li i za 50 godina moj iPhone biti uspješan, ali ti mogu reći da će svi i tada rado piti tvoj Dom Perignon.’

Tekst Dubravka Tomeković Aralica

Fotografije LVMH & Feadship

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above