Musée Atelier Audemars Piguet jedinstveni muzej posvećen povijesti, sadašnjosti i budućnosti urarstva, spoj tradicije i avangarde Audemars Pigueta, otvoren je u Le Brassusu, u švicarskim Alpama
Stakleni paviljon spiralnog oblika ispod tamnog neba posutog zvijezdama izgleda poput svemirskog broda spuštenog na golemu zelenu livadu koja se spaja s gustom borovom šumom. No to avangardno zdanje površine 2500 četvornih metara nenametljivo se uklapa u zadivljujuću prirodu švicarskih planina Jura i Vallee de Joux, kolijevku urarske industrije, gdje se u Le Brassusu nalazi i manufaktura Audemars Piguet.
Musée Atelier Audemars Piguet povezuje dva svijeta
Mjestašce šezdesetak kilometara udaljeno od Ženeve ima tek nešto više od 1300 stanovnika: većinom su to farmeri i vinogradari ili, pak, u manufakturi Audemars Piguet izrađuju luksuzne satove. Njihov novi ponos Musée Atelier Audemars Piguet izranja iz zemlje poput mosta i povezuje dva svijeta: staru dvokatnicu u kojoj su Jules Louis Audemars i Edward Auguste Piguet 1875. pokrenuli svoj, rekli bismo danas – start-up, i muzej koji posjetiteljima nudi jedinstven pogled na povijest švicarske doline satova i na remek-djela kojima su skromni urari osvojili svijet.
U središtu spirale izložbeni je prostor od 900 četvornih metara, a u njemu dva specijalizirana atelijera: prvi – Grande Complication – posvećen je zahtjevnim primjercima satova čija izrada traje i do osam mjeseci, a pojedini su sastavljeni od 650 komponenti.
Na najvišem, drugom katu, gdje dopire i najviše prirodnog svjetla, gospoda Audemars i Piguet postavili su prije 145 godina svoju radionicu. Projekt njezina renoviranja spojio je mnoge lokalne majstore, koji su u suradnji s Odjelom za očuvanje nasljeđa kompanije obnavljali zdanje izgrađeno 1868.godine
Središnje mjesto na izložbi pripada džepnom satu Universelle, najkompliciranijem ikada izrađenom u Audemars Piguetu, sastavljenom od 1158 komponenti, a ima čak 21 funkciju. U drugom atelijeru nazvanom Metiers d’Art nastaju kreacije visokog draguljarstva, obrađene posebnim tehnikama graviranja i optočene dragim kamenjem.
Prošlost, sadašnjost i budućnost Audemars Pigueta
Na 300 izloženih satova, među kojima je puno unikata, objedinjene su sve vještine vrhunskih urara i draguljara, na kojima počiva prošlost, sadašnjost i budućnost Audemars Pigueta. Posjetitelji mogu online rezervirati ulaznicu za obilazak muzeja otvorenog krajem lipnja te kroz staklene pregrade gledati urare kako sklapaju mehanizme.
‘Puno je disciplina u urarstvu pomoću kojih se postiže maksimalni učinak s minimalnom količinom materijala. Poput arhitekture, i urarstvo je umjetnost i znanost prožimanja metala i minerala s energijom i pokretom, njihovo oživljavanje u formi prikazivanja vremena’, sinergiju arhitekture i urarstva objašnjava Bjarke Ingles, danski arhitekt čiji je biro BIG izradio idejni projekt Musée Ateliera.
Održivi razvoj i društveno odgovorna arhitektura
BIG djeluje već petnaest godina, imaju urede u Kopenhagenu, New Yorku, Barceloni i Londonu, a projektirali su i Googleovu zgradu u North Bayshoreu. Muzej u Le Brassusu nastao je u suradnji sa švicarskim uredom CCHE, nagrađivanim za projekte održivog razvoja i društveno odgovorne arhitekture. Po istim principima energijske učinkovitosti i kvalitete gradnje BIG i CCHE za Audemars Piguet grade i vrhunski Hotel des Horlogers, površine 7000 četvornih metara, a otvaranje je predviđeno za ljeto 2021.
Ingelsova vizija muzeja prilično je odudarala od švicarske arhitekture u planinama Jura. ‘Švicarska su pravila gradnje, blago rečeno, stroga. Rečeno mi je da svi krovovi moraju imati kut s obje strane’, otkrio je na predstavljanju muzeja, izgrađenog, posve suprotno, u formi opruge sata, koja ga je i nadahnula za oblik muzeja. Zidovi spiralnog paviljona izrađeni su od zakrivljenog stakla debljine 12 centimetara, a ukupno 108 staklenih panela nosači su čeličnog krova težine 470 tona. Mreža od mesinga postavljena duž vanjske površine ne ometa pogled na prirodu, ali regulira svjetlo i temperaturu u muzeju. Dodatni regulator topline je i krov koji upija vodu, zimi pokriven snijegom, a ljeti travom.
Radionica postoji od 1875. godine
Za razliku od staklene spirale s kojom je povezano, povijesno zdanje manufakture spoj je drva i kamena. Upravo na najvišem, drugom katu, gdje dopire i najviše prirodnog svjetla, gospoda Audemars i Piguet postavili su 1875. godine svoju radionicu. Projekt njezina renoviranja spojio je mnoge lokalne majstore, koji su u suradnji s Odjelom za očuvanje nasljeđa kompanije obnavljali zdanje izgrađeno 1868. Zahvaljujući stolarskim majstorima, spašena je sva drvenarija, pa se u temeljito preuređenim prostorima sada nalaze arhiva, Heritage Department, Zaklada Audemars Piguet te restauratorski atelier, a u njemu specijalizirani urari popravljaju i dotjeruju antikne primjerke satova.
Zaklada Audemars Piguet osobito je angažirana u obnavljanju biorazličitosti, očuvanju šuma i zaštite okoliša u Švicarskoj i u svijetu, a tome u čast u atriju muzeja posadit će stablo merale (Amelanchier rotundifolia) te će ga nakon dvije godine presaditi u prirodu kao dio projekta lokalne zajednice.Posebno izdanje Audemars Piguet (Re)master01
Zakladu vodi Jasmine Audemars, predsjednica odbora direktora Audemars Pigueta i kći Jacquesa-Louisa koji je 1992. i osnovao Zakladu. Dostojno povijesnog trenutka otvaranja muzeja, iskazala se i manufaktura: kreirali su novu verziju iznimno rijetkog ručnog kronografa iz 1943. i nazvali ga (Re)master01. Svega 307 primjeraka tog vintage modela izrađeno je između tridesetih i pedesetih godina prošlog stoljeća, a ovo reizdanje – limitirana edicija od 500 primjeraka – evocira sve atribute originala.
Tekst Dubravka Tomeković Aralica
Fotografije & video Iwan Baan & Musée Atelier Audemars Piguet