Atelier des Lumières: Uronite u slikarsko platno



4 min

Putovanja Mediteranom najvećim slikarima 19. stoljeća donijela su obnovu kreativnog naboja, a spektakularna digitalna izložba u pariškom Atelieru des Lumières njihovu umjetnost približava novim generacijama

Ispred Ateliera des Lumières u Parizu opet ljudi stoje u redovima. Nekadašnja topionica u Rue Saint-Maur, u 11. arondismanu, u 19. stoljeću bila je dinamično mjesto, no nakon godina zapuštenosti pretvorena je u prvi digitalni umjetnički centar Francuske. U njemu se održavaju vibrantne multimedijalne izložbe koje posjetitelja uvlače u svijet najznačajnijih umjetnika u povijesti slikarstva.

Razlog redova pred bivšom topionicom do 3. siječnja 2021. bit će izložba ‘Monet, Renoir, and Chagall: Journeys Around the Mediterranean’, koja će u prostoru površine 3300 četvornih metara, kombinirajući pokretne slike i glazbu, predstaviti više od 500 radova impresionista i modernista kojima je Mediteran promijenio život i snažno utjecao na njihov umjetnički izričaj.

Digitalna revolucija u službi umjetnosti

Atelier
Emile-Othon Friesz, Port de La Ciotat, 1908., © Bridgeman Images © Adagp, Paris

Otkako je otvoren u travnju 2018. izložbom posvećenom Gustavu Klimtu, Atelier des Lumières postao je jedno od najvažnijih mjesta u Parizu, na kojem se zahvaljujući digitalnoj revoluciji promovira umjetnička kreativnost neovisno o razdoblju u kojem su njezini akteri djelovali. Nakon Klimta prošle je godine postav bio posvećen Van Goghu, a ljubitelji umjetnosti iz cijelog svijeta hipnotizirano su stajali usred golemog prostora u prizemlju i nešto manje galerije na katu, očarani eksplozijom boja koje su se, uz pomoć 140 videoprojektora i moćnu glazbenu kulisu, pretapale na zidovima deset metara visoke dvorane.

Izložba ‘Monet, Renoir, and Chagall: Journeys Around the Mediterranean’ kombinira pokretne slike i glazbu

U dvorani vlada posve demokratična atmosfera: mala djeca ručicama dodiruju zidove i slike koje im ‘bježe’, tinejdžeri ne bulje odsutno u ekrane svojih mobitela, nego loveći najbolji kadar snimaju magične scene, a odrasli ushićeni, bez teksta, uživaju u umjetničkoj revoluciji. Autori ovog novog putovanja Mediteranom su umjetnički direktor izložbe Gianfranco Iannuzzi, Renato Gatto, profesor drame i direktor Accademije Teatrale Veneta – glumačke škole u Veneciji, te Massimiliano Siccardi, multimedijalni umjetnik koji se pobrinuo da sve nove tehnologije integrira u instalacije za izložbu. ‘Mediteran je prisutan na više od 500 predstavljenih djela. Oduvijek je nadahnjivao umjetnike, a ova izložba pokazuje kako ga je svaki slikar doživljavao na svoj način.

Mediteran kao mondena destinacija

Atelier
Pierre-Auguste Renoir, Bal du moulin de la Galette, 1876., Musée d’Orsay, Paris, © Bridgeman Images
Atelier
Claude Monet, Antibes, 1888., Courtauld Gallery, London, © Bridgeman Images

Tako će posjetitelji moći osjetiti Mediteran viđen očima pejzažista Veneta, impresionista Moneta i Renoira, pointilista Signaca i Crosa, neobične boje Matissea i Fauvesa, Bonnardove intimističke radove, Mundaneove zemljane doživljaje te provokativni modernistički izričaj Chagalla,’ objašnjava Gianfranco Iannuzzi, kreativac koji spajanjem slike i glazbe klasične tradicionalne izložbe pretvara u multimedijalno događanje zanimljivo svim generacijama.

Na pitanje što zapravo povezuje ovako različite umjetnike te kako ih je uspio spojiti u istu priču, odgovara: ‘Svi su oni njegovali drukčiji pristup radu, no u tih pedeset godina povijesti francuskog slikarstva, koje pokrivaju razdoblje između impresionizma i modernizma, umjetnici su nadahnuće često tražili izvan Pariza, a sunčani Mediteran nije slučajno postao tako vibrantno podneblje. Kada je 1857. uspostavljena željeznička pruga PLM od Pariza, preko Lyona do Marseillea, dugačka 863 kilometra, taj je vlak otvorio nove perspektive i zapravo omogućio razvoj tog dijela Mediterana kao mondene destinacije.

Glazba daje dramaturgiju

Atelier
André Derain, The Turning Road, L’Estaque, 1906., Museum of Fine Arts, Houston, © Adagp, Paris, © Bridgeman Images

No, za umjetnike je to bilo mnogo više od putovanja radi promjene geografskog odredišta; nova klima, novo podneblje, boje, svjetla i sjene donijeli su im novo nadahnuće i priliku za unutrašnju obnovu vlastite kreativnosti. Kada smo počeli pripremati izložbu Massimiliano, Renato i ja, umjesto da tražimo zajedničku nit, odlučili smo se fokusirati na isticanje bogatstva u njihovim različitim pristupima. Uostalom, tako je svaki od umjetnika i pronašao svoj originalni način izražavanja na slikarskom platnu, premda je Mediteran kao motiv svima bio isti.’ Mediteransko putovanje impresionista i modernista počinje 1880., a najplodnijih 50 godina djelovanja predstavljeno je u 45 uzbudljivih minuta, kroz sedam dijelova. Kako bi mogao prikazati ovako opsežan opus, Atelier des Lumières surađivao je s kolekcionarima diljem svijeta. Tako će posjetitelji vidjeti kako su Marseille, Cannes, Antibes, Nica i Saint-Tropez izgledali u 19. stoljeću, te osjetiti duh vremena plodnog za razvoj luksuznog turizma na Azurnoj obali.

Mediteran je prisutan na više od 500 predstavljenih djela. Oduvijek je nadahnjivao umjetnike, a ova izložba pokazuje kako ga je svaki slikar doživljavao na svoj način

Za sve izložbe u ovoj umjetničkoj pariškoj dvorani, glazba je izuzetno važan dio jer upravo ona pokretnim slikama daje pravu dramaturgiju. Luca Longobardi, pijanist i skladatelj koji klasičnu muziku približava elektroničkoj izvedbi, skladao je kompoziciju ‘Riviera’ za ovu izložbu, te sudjelovao u izboru drugih djela. ‘Misteriozna sonata’ Heinricha Ignatza Franza uvodi posjetitelje u putovanje Mediteranom, slijede Maurice Ravel i Debussy, ali i Louis Armstrong i Ella Fitzgerald u izvedbi Gershwinova ‘Summertimea’, potom Janis Joplin i ‘Peace of My Heart’. Dodatak spektaklu je i ‘Infinite Blue’, desetominutna posveta Yvesu Kleinu (1928. – 1962.), jednom od najznačajnijih umjetnika 20. stoljeća, rođenom u Nici, čiji je prepoznatljivi znak vibrantna plava boja poznata kao IKB (Yves Klein Blue). Čudesno plavi pigment koji se prelijeva pokretnim slikama zidova dvorane Atelier des Lumières posjetitelja izložbe vodi u drugu dimenziju. Uopće ne čudi što, kada pogledate i osjetite ovo jedinstveno predstavljanje umjetnosti, u dvorani ostanete i drugih 45 minuta.

Priča o Atelieru des Lumières zapravo pokazuje kako se kulturna zajednica treba odnositi prema baštini. Pri renoviranju ruševne topionice koju je 1835. u središtu Pariza izgradila obitelj Plichon, poštovala se autentična arhitektura, a zahvaljujući potpori zaklade Culturespaces i financijske institucije RSM – sponzora Ateliera des Lumières, jedan je zapušteni objekt dobio novi život.

Tekst Dubravka Tomeković Aralica
Fotografije  Atelier des Lumières
Naslovna fotografija ‘Monet, Renoir, and Chagall: Journeys Around the Mediterranean’ © Dominique Chauvet, Culturespaces/Nuit de Chine

Share this article:


Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude

Besplatni Newsletter

Pretplatite se za ekskluzivni sadržaj, vijesti i posebne ponude
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above
yachts.croatia
Let us open your eyes to Croatia!
Follow #YachtsCroatiaMagazine, find the magazine on the nearest newsstand & read us on the link above