Počevši od nule, agencija A+ Yachting razvila se u jednog od ključnih igrača u regiji, s dragocjenim iskustvom iz prošlosti i svijetlom budućnošću – zahvaljujući nadarenoj mladoj ekipi koju je obrazovala Ajka Matijević
Porazgovarali smo s Ajkom Matijević, osnivačicom i direktoricom agencije A+ Yachting, koja djeluje u Hrvatskoj i Crnoj Gori i koja mijenja industriju postavljanjem novih standarda i podizanjem ljestvice postignuća jednog agenta za superjahte.
Nije vam bilo lako osnovati biznis?
Još 2010. godine, naoružana ničim osim golemom željom da pružim bolju uslugu na tom području, zakoračila sam u ovu iznimno konkurentnu industriju. Prije toga sam provela nekoliko godina radeći za Porto Montenegro, projekt koji je promijenio Crnu Goru s otvaranjem prve marine za superjahte na jadranskoj obali. S tromjesečnom bebom kod kuće, bez prave ideje u što se upuštam, bez sredstava za igranje u ligi s velikima, krenula sam u misiju stvaranja tvrtke koja bi se u standardima pružanja usluga razlikovala od ostalih i promijenila percepciju o Crnoj Gori kao destinaciji za krstarenje.
Tada su jahte dolazile u Crnu Goru kako bi napunile gorivo bez plaćanja poreza i u prosjeku provodile dva dana u ovoj našoj lijepoj zemlji. Ubrzo sam primijetila da su svi agenti usredotočeni gotovo isključivo na pomorsko pravo, na pravila i propise, zanemarujući činjenicu da su jahte za odmor, da je klijentima potrebno još nešto osim pomoći s pravilnicima. To su potpuno zanemarivali. Shvatila sam da se može toliko toga napraviti u pogledu promocije Crne Gore kao odredišta za krstarenje.
S kojim ste se izazovima prvo susreli?
Budući da je svaki novi početak težak, bilo je teško i meni. Propisi u svim lukama bili su različiti jer tad još nije postojalo jedinstveno tumačenje propisa o jahtama. Bilo mi je vrlo teško i naći prve klijente. U ovom poslu nije važno što možete učiniti, već što možete učiniti za druge, a ja tada nisam imala previše za ponuditi. Imala sam samo disciplinu, ustrajnost, predanost i otpornost. Raditi 18 sati dnevno na razvoju i provedbi vlastitih poslovnih ideja dvije godine, od 2010. do 2012., bez novčića profita, nekome drugome bilo bi ludilo, dok je za mene to bila osobna potreba, dokaz predanosti i rad na mojoj najslabijoj točki – strpljenju.
Nakon gotovo dvije teške godine, odlučili smo se pridružiti jednoj tvrtki koja je htjela postati veći međunarodni brend. Njihovo ime donijelo nam je odmah prepoznatljivost. To je bilo 2012., tad je počeo naš uspon. To je bio golem uspjeh, velika nagrada nakon dugog razdoblja muke. U to vrijeme je najteži dio našeg posla bilo rješavanje opskrbe za jahte. Lokalni dobavljači nisu bili tako brzi i spretni kao što je zahtijevala industrija. To se jako promijenilo nabolje i još sam uvijek ponosna kad vidim koliko su se podignuli standardi pružanja usluga u svim našim lokalnim tvrtkama.
Aktivni ste i u Hrvatskoj?
Crna Gora kao odredište za jahte uvijek je bila neraskidivo povezana s hrvatskom obalom. Veličina naše obale uvijek nas je ograničavala i od početka je bilo jasno da jahtama treba all-inclusive usluga koja bi pokrivala obje destinacije. Budući da smo već radili u objema državama, planiranje putovanja za klijente mi je pomoglo da se do najsitnijih detalja upoznam s hrvatskim troškovima, uključujući i lokalno zakonodavstvo i propise.
Jedna vrlo važna lekcija koju sam tada naučila bila je da stalni rast nije nužan, da su ponekad potrebni periodi stagnacije, da bi čovjek imao vremena razmisliti i preispitati smjer kojim se želi kretati, da bi razradio plan kako će onamo stići. Bilo je potrebno vremena za svladavanje određenih vještina, za stvaranje određenih odnosa s vlastima i drugim komercijalnim subjektima, i tek tad smo mogli prijeći na iduću razinu. Željela sam da usluga bude identična u Crnoj Gori i u Hrvatskoj, da ponudimo iste standarde u servisiranju, isti postupak, istu razinu brige za klijente, a sve se to moglo postići samo izgradnjom vlastite ekipe.
Imate specifičnu razvojnu strategiju?
Nismo imali novca za ulaganje u marketing jer smo sve što smo zaradili uložili u razvoj tima. Ali imali smo nešto drugo: imali smo nevjerojatne klijente kojima se naša usluga svidjela, koji su nas podržavali na sve moguće načine. Svaki novi klijent došao je po preporuci nekog drugog klijenta. To je najbolji način za rast. Nije najbrži, ali je siguran, pametan i njime se postižu rezultati. Također smo imali sreću da smo privukli nekoliko velikih, vrlo važnih klijenata, koji su zahtijevali uslugu na najvišoj razini, pa su tako sve naše usluge preoblikovane da budu u skladu s njihovim potrebama.
Poslije smo uveli isti standard za poslovanje s manjim jahtama, što je oduševilo naše klijente. Naši kapetani i njihove posade su brend. Njihove uspješne priče i naš angažman u svemu tome, njihovi zadovoljni klijenti i sjećanja koja nose sa sobom – zbog toga ovo radimo, to smo mi.
I vaša ekipa je napravila tu razliku?
Samostalni ulazak na hrvatsko tržište za nas je bio važan korak prema naprijed. Lako je igrati na tržištu s postojećim klijentima, ali pronaći prave ljude koji vjeruju u ono što radite, koji dijele iste vrijednosti, istu strast i ljubav prema svojoj zemlji, to je pravi izazov. U tome smo doista imali sreću! Danas imamo fantastičan tim mladih i motiviranih ljudi koji rade na stvaranju takve atmosfere i pružanju takvih usluga kojima se Hrvatska kao destinacija za nautičare može mjeriti s Francuskom i Španjolskom.
Fotografije A+ Yachting